Page 103 - İMGESEL RESİM 11
P. 103

Genellikle el yazması kitaplarda yer alan minyatürler
                                                     de  hayvan  figürleri  açısından  oldukça  zengin  bir  kay-
                                                     naktır.  Hayvan  figürleri;  av,  savaş,  sefer  sahnelerinin
                                                     yanı  sıra  saray  hayatının  ve  şenliklerin  tasvir  edildiği
                                                     eserlerde  görülür.  Sembolizm  üzerine  inşa  edilmiş  bir
                                                     sanat  dalı  olan  minyatürde  hayvan  figürleri  daha  çok
                                                     konuyu  desteklemek  için  kullanılmıştır.  Örneğin  ge-
                                                     yik;  huzur,  mutluluk,  barış  ya  da  sevginin  ifade  ediliş
                                                     şeklidir.  Genellikle  savaş  ve  av  sahnelerinde  karşımı-
                                                     za çıkan at ise minyatürlerde en çok rastlanan hayvan
                                                     figürüdür.  İki  boyutlu  bir  yüzey  ifadesi  olan  minyatür
                                                     sanatında  Rönesans  Dönemi  eserlerinin  aksine  pers-
                                                     pektif, proporsiyon, ışık-gölge gibi kuralların önemsen-
                                                     mediği görülür. Bunun yerine renklerin ahengi, konunun
                                                     kolay anlaşılması, boyalarının dayanıklılığı ve parlaklığı
                                                     gibi unsurlar öne çıkar. Osmanlı minyatür sanatının son
                                                     büyük temsilcisi olan Levni ise Batı resim tarzına yakla-
                                                     şarak daha realist bir yol izlemiştir (Görsel 3.3).








             Görsel 3.3: ''Lala Mustafa Paşa İran Seferi'ne
             Çıkarken'', Nusretname, 1578, minyatür

               19. yüzyıl Avrupa resim sanatında, hayvan figürlerinin çoğunlukla en ince ayrıntısına kadar ger-
            çekçi bir biçimde resmedildiği görülür. Paris’teki bir vahşi at pazarının betimlendiği “At Fuarı”, hayvan
            ressamı olarak tanınan Fransız kadın ressam Rosa Boheur’un [Roza Bonhor (1822-1899)] en ünlü
            tablolarından biridir. Toprağın, hayvanların ve manzaranın ön planda tutulduğu eserde hayvanların
            dinamik bir şekilde kompozisyona yerleştirildiği görülmektedir (Görsel 3.4).






























             Görsel 3.4: Rosa Bonheur, “At Fuarı”, 1853, tuval üzerine yağlı boya, Metropolitan Müzesi New York, ABD






                                                                                                    101
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108