Page 103 - İMGESEL RESİM 11
P. 103
Genellikle el yazması kitaplarda yer alan minyatürler
de hayvan figürleri açısından oldukça zengin bir kay-
naktır. Hayvan figürleri; av, savaş, sefer sahnelerinin
yanı sıra saray hayatının ve şenliklerin tasvir edildiği
eserlerde görülür. Sembolizm üzerine inşa edilmiş bir
sanat dalı olan minyatürde hayvan figürleri daha çok
konuyu desteklemek için kullanılmıştır. Örneğin ge-
yik; huzur, mutluluk, barış ya da sevginin ifade ediliş
şeklidir. Genellikle savaş ve av sahnelerinde karşımı-
za çıkan at ise minyatürlerde en çok rastlanan hayvan
figürüdür. İki boyutlu bir yüzey ifadesi olan minyatür
sanatında Rönesans Dönemi eserlerinin aksine pers-
pektif, proporsiyon, ışık-gölge gibi kuralların önemsen-
mediği görülür. Bunun yerine renklerin ahengi, konunun
kolay anlaşılması, boyalarının dayanıklılığı ve parlaklığı
gibi unsurlar öne çıkar. Osmanlı minyatür sanatının son
büyük temsilcisi olan Levni ise Batı resim tarzına yakla-
şarak daha realist bir yol izlemiştir (Görsel 3.3).
Görsel 3.3: ''Lala Mustafa Paşa İran Seferi'ne
Çıkarken'', Nusretname, 1578, minyatür
19. yüzyıl Avrupa resim sanatında, hayvan figürlerinin çoğunlukla en ince ayrıntısına kadar ger-
çekçi bir biçimde resmedildiği görülür. Paris’teki bir vahşi at pazarının betimlendiği “At Fuarı”, hayvan
ressamı olarak tanınan Fransız kadın ressam Rosa Boheur’un [Roza Bonhor (1822-1899)] en ünlü
tablolarından biridir. Toprağın, hayvanların ve manzaranın ön planda tutulduğu eserde hayvanların
dinamik bir şekilde kompozisyona yerleştirildiği görülmektedir (Görsel 3.4).
Görsel 3.4: Rosa Bonheur, “At Fuarı”, 1853, tuval üzerine yağlı boya, Metropolitan Müzesi New York, ABD
101

