Page 42 - İMGESEL RESİM 11
P. 42
1. ÜNİTE
1.5. Açık ve Kapalı Mekânlarda Çok Figürlü İmgesel Tasarımlar
KONUYA BAŞLARKEN
• Günlük yaşantınızda bulunduğunuz mekânları, açık veya kapalı olmaları yönünden değerlendirerek
sınıftaki arkadaşlarınızla paylaşınız.
• Çevrenizdeki kalabalık mekânları söyleyiniz.
• Siz kalabalık mekânların en çok hangilerinde bulunmayı tercih ediyorsunuz?
• Bulunduğunuz bir mekânda gözlendiğinizi ve birileri tarafından fotoğraflarınızın çekildiğini öğrendiğinizde
ne düşünürdünüz ve nasıl bir tepki gösterirdiniz?
Resim sanatı, tarihsel süreç içerisinde oluşmuştur. Resim; nesne, figür, mekân ve ışık gibi ögelerden oluşur. Bu
ögelerin en eski olanları, ilk defa mağara duvarlarında görülen insan ve hayvan figürü kullanımlarıdır. Perspektifin
keşfedilmesiyle ışıktan sonra mekân ögesi de resim sanatına dâhil edilmiştir. Figür ve mekân ilişkisinin sağlanması için
ışıktan yararlanılmıştır.
Işık, figür ve mekân ögelerinin birbirleriyle ilişkilendirilerek bir arada görünümü, resim sanatında yeni bir anlayışın
başlangıcı olarak görülmektedir. Oluşan bu durum, resim sanatına zengin olanaklar kazandırmış ve sanatçıların ilgi
odağı olmuştur. Bu yaklaşımla kurgusal ve gerçek konular ele alınmış, resmedilmiştir (Çakar, 2014).
Özellikle Rönesans Dönemi resimlerine bakıldığında ışığın nesne-figür-mekân ögelerinde ne denli başarılı kulla-
nıldığı görmek mümkündür. Yine aynı döneme ait çok figürlü resimlerin çoğu kapalı mekânlardadır. Figürlerin, canlı
modelden çizimlerinin yanı sıra fotoğraf makinesinin icat edilmesiyle fotoğraflardan yararlanarak da figür çizimleri
yapılmıştır.
İmgesel olarak figürleri iç veya dış mekân içine yerleştirmek için perspektifin doğru kullanımı son derece önemlidir.
Çift kaçış noktalı perspektife göre figürlerden uzaklaştıkça figürlerin boyları yer düzleminden kaçış noktalarına doğru
kısalır (Görsel 1. 43).
Görsel 1.43: Çift kaçış noktalı perspektife göre çoklu figür çizimi
40