Page 42 - İMGESEL RESİM 11
P. 42

1. ÜNİTE



                1.5. Açık ve Kapalı Mekânlarda Çok Figürlü İmgesel Tasarımlar

               KONUYA BAŞLARKEN
                •  Günlük  yaşantınızda  bulunduğunuz  mekânları,  açık  veya  kapalı  olmaları  yönünden  değerlendirerek
                   sınıftaki arkadaşlarınızla paylaşınız.
                •  Çevrenizdeki  kalabalık mekânları söyleyiniz.
                •  Siz  kalabalık mekânların en çok hangilerinde bulunmayı tercih ediyorsunuz?
                •  Bulunduğunuz bir mekânda gözlendiğinizi ve birileri tarafından fotoğraflarınızın çekildiğini öğrendiğinizde
                   ne düşünürdünüz ve nasıl bir tepki gösterirdiniz?


               Resim sanatı, tarihsel süreç içerisinde oluşmuştur. Resim; nesne, figür, mekân ve ışık gibi ögelerden oluşur. Bu
            ögelerin en eski olanları, ilk defa mağara duvarlarında görülen insan ve hayvan figürü kullanımlarıdır.  Perspektifin
            keşfedilmesiyle ışıktan sonra mekân ögesi de resim sanatına dâhil edilmiştir. Figür ve mekân ilişkisinin sağlanması için
            ışıktan yararlanılmıştır.
               Işık, figür ve mekân ögelerinin birbirleriyle ilişkilendirilerek bir arada görünümü, resim sanatında yeni bir anlayışın
            başlangıcı olarak görülmektedir. Oluşan bu durum, resim sanatına zengin olanaklar kazandırmış ve sanatçıların ilgi
            odağı olmuştur. Bu yaklaşımla kurgusal ve gerçek konular ele alınmış, resmedilmiştir (Çakar, 2014).
               Özellikle Rönesans Dönemi resimlerine bakıldığında ışığın nesne-figür-mekân ögelerinde ne denli başarılı kulla-
            nıldığı görmek mümkündür. Yine aynı döneme ait çok figürlü resimlerin çoğu kapalı mekânlardadır. Figürlerin, canlı
            modelden çizimlerinin yanı sıra fotoğraf makinesinin icat edilmesiyle fotoğraflardan yararlanarak da figür çizimleri
            yapılmıştır.
               İmgesel olarak figürleri iç veya dış mekân içine yerleştirmek için perspektifin doğru kullanımı son derece önemlidir.
            Çift kaçış noktalı perspektife göre figürlerden uzaklaştıkça figürlerin boyları yer düzleminden kaçış noktalarına doğru
            kısalır (Görsel 1. 43).











































            Görsel 1.43:  Çift kaçış noktalı perspektife göre çoklu figür çizimi


         40
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47