Page 38 - İMGESEL RESİM 11
P. 38
1.6. Nesne Tasarımları
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Genel ağ üzerinden bir araştırma yaparak eserlerinde daha çok nesneyi konu alan bir ressam bulu-
nuz. Sanatçının çalışmaları ve üslubu hakkında yazılanları okuyarak kısa notlar alınız. Edindiğiniz bilgileri
ve sanatçının eserlerinden birkaç görseli sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız.
Nesne (obje), günlük dilde daha çok cansız varlıkları karşılamak için kullanılan bir kavramdır. İnsan,
düşünme yetisi ile çevresindekileri anlamlandırma özelliğine sahiptir. Bu sayede nesnelere farklı anlam-
lar yükleyerek onları duygu durumlarını ifade etmek için kullanabilir. Suyun kimi zaman saflığı ve güzelli-
ği, taşın ise duygusuzluğu ya da sertliği ifade etmek için kullanılması bu duruma örnek olarak verilebilir.
Bu sayede kişi, nesneyi bağlamından kopararak düşüncesini somutlaştırmış olur.
Sanatta nesne kavramının anlam genişlemesine uğradığı açıktır. İnsan ve insanla ilgili her şey, sa-
natçı için bir sanat nesnesine dönüşebilmektedir. Bu da sanatçının o nesneye özel bir anlam yükle-
mesiyle mümkündür. Sanat eserleri, bir anlamda özne-nesne ilişkisi üzerine kuruludur. Bu ilişki, sanat
akımlarına göre hatta sanatçıdan sanatçıya değişiklik gösterebilir.
1.6.1. Gündelik Kullanıma Uygun Nesnelerin Tasarımı
Sanatçılar, gündelik nesneleri kendi duygu dünyaları içinde anlamlandırarak yorumlar. Yorumlanan
nesne de kendi gerçekliğinin dışında bir anlama ulaşarak izleyiciye farklı dünyaların kapılarını açar.
Her sanat eseri, var olduğu dönemden izler taşır. Dönemin izlerini, eserdeki günlük objeler, el ve
tarım aletleri, enstrümanlar, kıyafetler, ulaşım araçları gibi her tür nesne üzerinden de sürmek mümkün-
dür. Eserin kompozisyonunu oluşturan bu nesneler; sanatçının yaşadığı dönemin tarihi, kültürü, coğraf-
yası, inançları, sosyal yapısı gibi birçok konuda izleyenlere bilgi verir (Görsel 1.55, 1.56).
Nesneyi resmetmek, nesneyi tanıma ve nesnenin mekânla ilişkisini kavrama açısından önemlidir. Bu
tür çalışmaların sayısı arttıkça kişi, görerek çizdiği nesneleri anlamlandırmaya ve daha gerçekçi olarak
tasvir etmeye başlar. Bu, tıpkı genç ressamların eski ustaların eserlerini taklit ederek kendilerini geliş-
tirmesi gibidir. Çalışılan her nesne, zamanla hafızada yer ederek gerektiğinde kullanıma uygun duruma
gelir.
Bir nesneyi doğru çizebilmek için hem nesnenin fiziksel yapısını hem de değişik pozisyonlarda izle-
yene verdiği etkiyi iyi gözlemlemek gerekir. Birden fazla nesnenin bir aradaki sunumu ise değişen her
ışık koşulunda izleyenlere farklı görünümler ve ruh hâlleri sunar. Bu farklı etkileri, sırasıyla çizmek ve
tonlamak bireyin yaşadığı çevreyi daha iyi tanıyıp yorumlayabilmesine imkân verecektir. Böylece bir
kurguyu imgesel olarak resmetmek için gerekli olan her şey hazır hâle gelir.
Görsel 1.55: Antika radyo Görsel 1.56: Keman etüdü, Aslı Özçelikci
36

