Page 35 - İMGESEL RESİM 11
P. 35

SERBEST İMGESEL TASARIMLAR






               BEN KİMİM?





                   Maurits Cornelis Escher (1898-1972)


                   Maurits Cornelis Escher [Morits Kornilayz Eşır (1898-1972)] Hollandalı ressam
                ve grafik sanatçısıdır (Görsel 1.30). Gerçekçi üslubuna karşın, farklı boyutları vur-
                gulaması; kaya, bulut ve bitkilere olan tutkusu, yapıtlarına düşsel bir atmosfer
                kazandırmıştır.
                    1936’da İtalya’dan İspanya’ya uzanan kıyı boyunca yaptığı inceleme gezisin-
                de, Elhamra Sarayı'nı ve Büyük Cami’nin çinilerini incelemiş; bu çinilerdeki ge-
                ometrik biçimlerin, dış çizginin iki farklı bağlama işlevi taşımasıyla yinelenerek
                sonsuza dek çoğaltılmasındaki ustalıktan etkilenmiştir. Çiniler üzerine incele-
                melerinden yola çıkarak stilize ettiği kuş, balık, vb. hayvan figürleriyle simetrik   Görsel 1.30: Escher
                düzenlemeler gerçekleştirmiştir.
                   1937’den sonra yapıtlarında, anlatım aracı olarak figür kullanımına önem vermiştir. 1944’ten sonra, ger-
                çekçi figür ve mekânlarla olanaksız strüktürler (yapılar) oluşturmuş, aynı kaçış noktasına sahip farklı perspek-
                tiflerle gerçekliğin göreliliğini ifade etmeye çalışmıştır. Soyut matematiksel ilkeleri görselleştirdiği yapıtlarıyla
                bilim adamlarının ilgisini çek-
                miştir (Eczacıbaşı Sanat Ansik-
                lopedisi, 1997).
                     Escher,  ortaya  koyduğu
                tasarımlarında figür zemin
                ilişkisini  iki  boyuttan  üç  bo-
                yuta taşımak suretiyle adeta
                yüzeyden çıkıp taşan figür ve
                mekânlar yaratmıştır. Öte yan-
                dan eserlerinde tekrarlanan
                şekiller bir türlü sona ermeyen
                bir devamlılık algısı yaratmış-
                tır.  Bu yolla  her bir  çiziminde
                etkileyici ve hayranlık uyan-
                dırıcı birçok unsur göze çarp-
                maktadır (Görsel 1. 31).
                   Yapıtlarında, göz yanıltıcı
                perspektifle mekânsal yapıya
                şaşırtıcı bir üç boyutluluk ka-
                zandırmıştır (Timur, 2016).




                                           Görsel 1.31:  “Göreceli”, 1953, Escher, 29.7 x28.8 cm, Litografi, Modern Sanat Müzesi (MOMA),
                                           ABD











                                                                                                              33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40