Page 34 - İMGESEL RESİM 11
P. 34
Edebiyattan plastik sanatlara kadar sanatın hemen her alanında metamorfozun izlerine rastlamak
mümkündür. Birçok sanat dalı, doğadaki başkalaşmalarla rekabet edercesine kendi dönüşüm öykülerini
yaratmaktadır. Ressamlar ise çalışmalarında nesne ve canlıları başkalaşmaya uğratarak iç dünyala-
rındaki duygu ve düşüncelere kavramsal bir anlam kazandırmıştır. Eserlerinde başkalaşmaya sık sık
yer veren sürrealist ressam Salvador Dali’nin hayal ile gerçek arasındaki geçişe somutluk kazandırdığı
görülmektedir (Görsel 1.44). Sürrealistler, her türlü toplumsal baskı ve aklın denetiminden kurtularak asıl
gerçeğe ulaşma çabasındadır. Psikanalizin kurucusu Sigmund Freud’un [Sigmund Froyd (1856-1939)]
görüşlerinden etkilenen bu sanatçılara göre insanların asıl istek ve eğilimleri bilinçaltında saklıdır. Da-
li’nin bu eseri de çağrışıma açık nesnelerin bilinçaltındaki dönüşümleri hakkında önemli bir referanstır.
Metamorfoz kullanımında öne çıkan diğer bir sanatçı da Maurits Cornelis Escher’dir [Mauriz Kor-
nelyiz Eşher (1898-1972)]. Sanatçı bu tür eserlerinde nesne ve canlıların aşamalı dönüşümlerine yer
vermiştir (Görsel 1.45).
Görsel 1.44: Salvador Dali, “Yüce An”, 1938, tuval Görsel 1.45: Maurits Cornelis Escher, “Su ve Gök-
üzerine yağlı boya, Staatsgalerie (Şıtatsgaleri), Stutt- yüzü”, 1938, gravür, Skot Foreman (Sıkot Formın)
gart (Şututgart), Almanya Galerisi, New Mexico (Niv Meksiko), ABD
Özellikle 20. yüzyılda sürekli değişen sanat anlayışları ile tekrar tekrar yorumlanan nesne, çağdaş
resimde sanatçının kendisini ifade etmesinin yollarından biridir. Metamorfoz, imgesel resimde bir nesne-
nin iki boyutlu düzlemde geçirdiği bir dizi kavramsal dönüşümdür (Görsel 1.46).
Görsel 1.46: Topuklu ayakkabının esneme yapan kediye dönüşümü
32

