Page 78 - İMGESEL RESİM 11
P. 78
Portre, simgesel anlatımın ön planda olduğu Orta Çağ Avrupası’nda gelişme imkânı bulamamıştır.
Türün asıl gelişimi Leonardo da Vinci, Michelangelo (Mikelancelo), Albrecht Dürer (Albireht Düra) gibi
isimlerin öne çıktığı Rönesans ile başlar. Bunda özellikle insan anatomisi üzerine yapılan çalışmalar
ile perspektif kurallarının belirlenmesi etkili olmuştur. Dönemin portre ve büstleri, modele ait her türlü
detayın incelenip yansıtıldığı bir biçimciliğe sahiptir. Rönesans’taki biçimciliğe tepki olarak ortaya çı-
kan Barok Dönem’de de bu türde önemli eserler verilmiştir (Görsel 2.43, 2.44, 2.45, 2.46).
Görsel 2.43: Tinteretto (Yakopo Tintoretto), Görsel 2.44: Peter Paul Rubens (Piter Paol Rubins),
''Zırhlı Adam'', 1550, tuval üzerine yağlı boya, Avusturya Marchesa Brigida Spinola Doria (Maçesa Birijida Sipinola
Sanat Tarihi Müzesi Doriya)'nın Portresi, 1606, tuval üzerine yağlı boya, Ulusal
Sanat Galerisi , Washington (Voşingtın), ABD
Görsel 2.45: Diego Velazquez (Diyego velaskez), Don Juan Görsel 2.46: Anthony Van Dyck (Entoni Von Dayk), Portre, Birleşik
Mateos (Don Van Metius)'un Portresi, 1631, tuval üzerine Krallık Kraliyet Koleksiyonu
yağlı boya, Old Masters Picture Gallery (Old Mestır Pikçur
Galleriy), Almanya
76

