Page 16 - İMGESEL RESİM 12
P. 16

BİLGİ NOTU


           Mekân Çeşitleri
              İç mekân, üstü ve yanları kapatılarak sınırlandırılmış bir alandır. Çevre ile bağlantısı duvar, kapı ve pencere
           ile kesilen iç mekânlar; insanlara mahremiyet, güvenlik ve konfor sağlar. İç mekân dendiğinde akla ilk gelenler;
           içinde koltuk, masa, sandalye, yatak, dolap gibi yaşamsal nesneler barındıran evlerdir. Evlerin yanı sıra sinema,
           ofis, okul, tiyatro, kapalı çarşı, kafe, mağaza gibi birçok yapı da kapalı alan özelliğiyle birer iç mekândır.
               Dış mekân; kişilerin doğayla etkileşim kurmasına imkân veren park, bahçe, sokak, cadde, meydan, sahil gibi
           mekânları ifade eden alandır. Dış mekânlar insanların yürüyüş, spor, dinlenme, eğlenme gibi günlük faaliyetleri
           için tercih ettiği yerlerdir. Bu yönüyle insanların bir araya gelmesine olanak tanıyarak sosyal etkileşimi güçlen-
           diren ortamlardır. Öte yandan dış mekân alanları, insanların fiziksel ve zihinsel sağlığı üzerinde olumlu etkilere
           sahiptir. Çünkü açık havada zaman geçirerek doğal ışık ve temiz hava almak; stresi azaltır, ruh hâlini iyileştirir,
           genel refahı artırır.
              Yarı açık mekân hem açık hem kapalı mekânın yapısal özelliklerini barındıran alandır. Kapalı mekânların
           sağladığı imkânlara kısmen sahip olan yarı açık mekânlar, üstü kapalı duraklarda ve yürüyüş yollarında olduğu
           gibi insanları güneşten ya da yağmurdan korur. Benzer durum, yapılarda insanları açık hava ile buluşturan bal-
           konların yanı sıra sundurma ve verandalar için de geçerlidir. Geleneksel Türk mimarisinde sıkça kullanılan avlu
           da dört tarafı dışa kapalı ve üstü açık yapısıyla farklı bir yarı açık mekân örneğidir.



             1.1.1. Tek Kaçış Noktalı Perspektif ile İmgesel Mekân Tasarımları


             Tek kaçış noktalı perspektif, resimde derinlik hissi oluşturmak için kullanılan bir tekniktir. Bu pers-
          pektif türü tek bir kaçış noktasına odaklanır ve bu tek kaçış noktası genellikle resmin ortasında veya
          bir kenarında yer alır. Nesnelerin boyutlandırılmasını sağlayan kaçış çizgileri, bu noktaya doğru çizilir.
          Böylece resimde derinlik etkisi yaratılarak izleyiciyi resmin içine çeken bir etki oluşturulur. Tek kaçış nok-
          talı perspektif genellikle sokak, cadde, iç ve dış mekân çizimleri ile mimari kompozisyonlarda kullanılır
          (Görsel 1.4, Görsel 1.5).




























             Görsel 1.4: Ayhan Çetin, “Gar”, 2022, tuval üzerine akrilik    Görsel 1.5: Ayhan Çetin, “Galata
                                                                        Kulesi”, 2023, tuval üzerine akrilik



          14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21