Page 161 - İMGESEL RESİM 12
P. 161
Atatürk Portresi Çiziminde Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar
Atatürk portresi çizimlerinde belirli bir çizim
sırası takip etmek gerekir. Cepheden ve profil-
den Atatürk portreleri çizerken öncelikle -standart
portre çizimlerindeki gibi başlangıç ve bitiş çizgi-
leri ile başın ve gövdenin yeri belirlenir. Sonra ba-
şın genel yapısını oluşturan ve “elips” veya “ters
yumurta biçimi” olarak adlandırılan dairesel form,
baş kısmı için belirlenen sınır çizgilerinin arasına
yerleştirilir. Bu dairesel formun içinde baş ve alın
arasındaki sınır tespit edilir. Devamında yüz; alın,
burun, çene olmak üzere üç eşit parçaya bölünür.
Baş ve yüzün sınırları belirlendikten sonra kaşlar,
gözler, burun, ağız ve çene ait oldukları yere yer-
leştirilir.
Atatürk’ün yüz ifadesindeki karakteristik özel-
likler oluşturulurken yüz bölgesindeki ayırt edici
noktalar göz önünde bulundurulur. Atatürk’ün alnı
açık ve geriye yatık, saçları ön kısımda seyrektir.
Kaşları kalındır ve yay kısmına doğru uzayarak
kıvrılır. Gözleri hafif kısıktır. Burnu geniş ve iridir.
Yanağının üst kısmında elmacık kemiklerinin al-
tındaki çukurun oluşturduğu gölgeden kaynakla-
nan koyuluk vardır. Bıyıkları normal kalınlıktadır.
Dudağı incedir ve alt dudak sınırları belirsizdir. Alt
dudağının aşağısındaki hafif çukurun oluşturduğu Görsel 3.38: Cepheden Atatürk portresi çizimi
gölge, alt dudağın hacminin ve sınırlarının belir-
leyicisidir. Çenesi ise geniş ve hafifçe köşelidir.
Gerçekçi bir yüz ifadesi yansıtabilmek için Atatürk
portresi çizimleri bu özellikler doğrultusunda bi-
çimlendirilmelidir (Görsel 3.38, Görsel 3.39).
Görsel 3.39: Atatürk portresinde ölçülendirme ve çizim aşamaları
159