Page 165 - İMGESEL RESİM 12
P. 165

BEN KİMİM?



               İBRAHİM ÇALLI (1882-1960)
               İbrahim  Çallı,  1882  yılında  İstanbul’da  doğmuştur  (Görsel  3.44).
            İstanbul’daki Sanayi-i Nefise Mektebinden mezun olduktan sonra Pa-
            ris’e giderek Ecole des Beaux-Arts’ta (Ekol de Boz-Arts) eğitim almıştır.
            Özellikle natüralist ve izlenimci tarzlarda peyzajlar, portreler ve figüratif
            çalışmalar yapmıştır. İbrahim Çallı ve arkadaşları; “1914 Kuşağı Türk
            Ressamları”, “Türk İzlenimcileri” ve “Çallı Kuşağı Türk Ressamları” ola-
            rak anılmıştır.
               İbrahim Çallı, ressam kimliğinin yanı sıra eğitimci kimliğiyle de öne
            çıkmıştır. Sanat eğitimi alanında yaptığı çalışmalarla birçok genç sa-
            natçının yetişmesine katkıda bulunmuştur. Bu yönüyle Türk sanatının
            dönüşüm sürecinde önemli bir rol oynamıştır.
               Çallı’nın eserleri, Türk tarihine ve günlük yaşamına dair detaylı ve
            duygusal betimlemeler içermiştir. Gözlem ve duygu, onun tabloların da
            detaylarla işlenmiş; resimlerindeki insan betimlemeleri, duygusal derinli-
            ğiyle dikkat çekmiştir. Sanatçının eserleri, ulusal kimliğin gelişmesine ve
            Türk sanatının evrensel boyutlara ulaşmasına önemli katkılarda bulun-
            muştur. Türk sanatının geleneksel ve modern unsurlarını birleştirerek
            önemli bir sanat mirası oluşturan bu eserler, hâlâ Türk sanatının önemli   Görsel 3.44:  İbrahim Çallı, otoportre,
                                                                       1932, tuval üzerine yağlı boya
            birer parçası kabul edilmektedir.
                İbrahim Çallı’nın Kurtuluş Savaşı sırasında yaptığı savaş resimleri, Türk ulusunun mücadelesini ve ruhunu
             yansıtırken sanatçının üslubunun derinliğini ve gücünü de ortaya koymuştur. Öte yandan sadece o dönemin ta-
             rihî bir belgesi olmakla kalmamış, savaşın ve mücadelenin duygusal boyutunun nasıl yansıtılabileceğinin de bir
             örneği olmuştur. Savaşın acılarının ve kahramanlıklarının ustaca resmedildiği bu eserler, Türk milletinin duygusal
             ve tarihsel hafızasında önemli bir yer edinmiştir (Görsel 3.45, Görsel 3.46).






























            Görsel 3.45: İbrahim Çallı, “İstiklal Harbi'nde Vatan Müdafaasına   Görsel 3.46: İbrahim Çallı, “Atatürk Portresi”,
            Koşan Zeybekler”, ?, İstanbul Resim Heykel Müzesi, tuval üzerine   1935, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, tuval
            yağlı boya                                             üzerine yağlı boya











                                                                                                    163
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170