Page 165 - İMGESEL RESİM 12
P. 165
BEN KİMİM?
İBRAHİM ÇALLI (1882-1960)
İbrahim Çallı, 1882 yılında İstanbul’da doğmuştur (Görsel 3.44).
İstanbul’daki Sanayi-i Nefise Mektebinden mezun olduktan sonra Pa-
ris’e giderek Ecole des Beaux-Arts’ta (Ekol de Boz-Arts) eğitim almıştır.
Özellikle natüralist ve izlenimci tarzlarda peyzajlar, portreler ve figüratif
çalışmalar yapmıştır. İbrahim Çallı ve arkadaşları; “1914 Kuşağı Türk
Ressamları”, “Türk İzlenimcileri” ve “Çallı Kuşağı Türk Ressamları” ola-
rak anılmıştır.
İbrahim Çallı, ressam kimliğinin yanı sıra eğitimci kimliğiyle de öne
çıkmıştır. Sanat eğitimi alanında yaptığı çalışmalarla birçok genç sa-
natçının yetişmesine katkıda bulunmuştur. Bu yönüyle Türk sanatının
dönüşüm sürecinde önemli bir rol oynamıştır.
Çallı’nın eserleri, Türk tarihine ve günlük yaşamına dair detaylı ve
duygusal betimlemeler içermiştir. Gözlem ve duygu, onun tabloların da
detaylarla işlenmiş; resimlerindeki insan betimlemeleri, duygusal derinli-
ğiyle dikkat çekmiştir. Sanatçının eserleri, ulusal kimliğin gelişmesine ve
Türk sanatının evrensel boyutlara ulaşmasına önemli katkılarda bulun-
muştur. Türk sanatının geleneksel ve modern unsurlarını birleştirerek
önemli bir sanat mirası oluşturan bu eserler, hâlâ Türk sanatının önemli Görsel 3.44: İbrahim Çallı, otoportre,
1932, tuval üzerine yağlı boya
birer parçası kabul edilmektedir.
İbrahim Çallı’nın Kurtuluş Savaşı sırasında yaptığı savaş resimleri, Türk ulusunun mücadelesini ve ruhunu
yansıtırken sanatçının üslubunun derinliğini ve gücünü de ortaya koymuştur. Öte yandan sadece o dönemin ta-
rihî bir belgesi olmakla kalmamış, savaşın ve mücadelenin duygusal boyutunun nasıl yansıtılabileceğinin de bir
örneği olmuştur. Savaşın acılarının ve kahramanlıklarının ustaca resmedildiği bu eserler, Türk milletinin duygusal
ve tarihsel hafızasında önemli bir yer edinmiştir (Görsel 3.45, Görsel 3.46).
Görsel 3.45: İbrahim Çallı, “İstiklal Harbi'nde Vatan Müdafaasına Görsel 3.46: İbrahim Çallı, “Atatürk Portresi”,
Koşan Zeybekler”, ?, İstanbul Resim Heykel Müzesi, tuval üzerine 1935, Devlet Güzel Sanatlar Akademisi, tuval
yağlı boya üzerine yağlı boya
163