Page 183 - İMGESEL RESİM 12
P. 183
BİLGİ NOTU
Sergileme, nesnelerin veya bilgilerin halka
açık bir şekilde sunulmasıdır. Sergileme kül-
türünün geçmişi, insanlık tarihi kadar eskidir.
İlk insanlar; nesneleri aydınlatmak, satmak,
kutsamak ve deneyimlemek için içgüdüsel
olarak çevreyi kullanmıştır. 17. yüzyıla ge-
lindiğinde ise dünyanın farklı bölgelerinden
toplanan egzotik nesneler Merak Odaları
[Cabinets of Curiosities (Kebınıts of Kuru-
ositiis)] adı verilen alanlarda sergilenmeye
başlanmıştır (Görsel 3.70). Bu mekânlarda
şekillerine veya renklerine göre düzenlenmiş
birçok obje sergilenmiştir. Bu objeler; kuşlar,
kemikler, çeşitli bitkiler ve insan organları
gibi farklı kategorilerden oluşmuştur.
18. yüzyılda merak odalarının yerini müze
gibi işlev görmeye başlayan, mozaiklerin ve
duvar resimlerinin sergilendiği saraylar ve
kiliseler almıştır (Görsel 3.71). Bu bağlamda
18. yüzyıl, halka açık sergi ve müzecilik kül- Görsel 3.70: Ferrante Imperato (Ferrante İmperato), “Merak Dolabı”,
türünün başlangıcı kabul edilmiştir. 18. yüz- 1599, gravür
yılda iki önemli müze açılmıştır. Bu müzelerin
ilki, 1759 yılında Londra’da açılan British Museum (Britiş Müziyım); ikincisi, 1793 yılında Paris’te açılan Louvre
Museumdur (Luvr Müziyım) (Görsel 3.72). Osmanlı Dönemi’nde ilk sergi ise Şeker Ahmet Paşa tarafından 27
Nisan 1873 tarihinde Sultanahmet’te açılmıştır.
Günümüzde sergileme faaliyetleri; müze, galeri, fuar gibi çeşitli mekânlar aracılığıyla gerçekleştirilmektedir.
Ayrıca sürekli gelişen teknolojinin etkisiyle sanal gerçeklik gibi yenilikçi sergileme yöntemleri ortaya çıkmaktadır.
Böylece sergileme ve sunum yöntemleri, gereksinimlere ve teknolojiye bağlı olarak sürekli değişmekte ve yeni-
lenmektedir.
Görsel 3.71: Pietro Antonio Martini (Pietro Antonio Martini), Görsel 3.72: Alexandre Jean-Baptiste Brun (Alexon Jon Batiste
“1787 Salonu”, 1787, gravür Ğan), “Louvre’da Salon Carre’nin Görünümü”, 1880 civarı,
tuval üzerine yağlı boya
181