Page 183 - İMGESEL RESİM 12
P. 183

BİLGİ NOTU




               Sergileme, nesnelerin veya bilgilerin halka
            açık bir şekilde sunulmasıdır. Sergileme kül-
            türünün geçmişi, insanlık tarihi kadar eskidir.
            İlk insanlar; nesneleri aydınlatmak, satmak,
            kutsamak  ve  deneyimlemek  için  içgüdüsel
            olarak  çevreyi  kullanmıştır.  17.  yüzyıla  ge-
            lindiğinde  ise  dünyanın  farklı  bölgelerinden
            toplanan  egzotik  nesneler  Merak  Odaları
            [Cabinets  of  Curiosities  (Kebınıts  of  Kuru-
            ositiis)]  adı  verilen  alanlarda  sergilenmeye
            başlanmıştır  (Görsel  3.70).  Bu  mekânlarda
            şekillerine veya renklerine göre düzenlenmiş
            birçok obje sergilenmiştir. Bu objeler; kuşlar,
            kemikler,  çeşitli  bitkiler  ve  insan  organları
            gibi farklı kategorilerden oluşmuştur.
               18. yüzyılda merak odalarının yerini müze
            gibi işlev görmeye başlayan, mozaiklerin ve
            duvar  resimlerinin  sergilendiği  saraylar  ve
            kiliseler almıştır (Görsel 3.71). Bu bağlamda
            18. yüzyıl, halka açık sergi ve müzecilik kül-  Görsel 3.70: Ferrante Imperato (Ferrante İmperato), “Merak Dolabı”,
            türünün başlangıcı kabul edilmiştir. 18. yüz-  1599, gravür
            yılda iki önemli müze açılmıştır. Bu müzelerin
            ilki, 1759 yılında Londra’da açılan British Museum (Britiş Müziyım); ikincisi, 1793 yılında Paris’te açılan Louvre
            Museumdur (Luvr Müziyım) (Görsel 3.72). Osmanlı Dönemi’nde ilk sergi ise Şeker Ahmet Paşa tarafından 27
            Nisan 1873 tarihinde Sultanahmet’te açılmıştır.
               Günümüzde sergileme faaliyetleri; müze, galeri, fuar gibi çeşitli mekânlar aracılığıyla gerçekleştirilmektedir.
            Ayrıca sürekli gelişen teknolojinin etkisiyle sanal gerçeklik gibi yenilikçi sergileme yöntemleri ortaya çıkmaktadır.
            Böylece sergileme ve sunum yöntemleri, gereksinimlere ve teknolojiye bağlı olarak sürekli değişmekte ve yeni-
            lenmektedir.

























            Görsel 3.71: Pietro Antonio Martini (Pietro Antonio Martini),  Görsel 3.72: Alexandre Jean-Baptiste Brun (Alexon Jon Batiste
            “1787 Salonu”, 1787, gravür                    Ğan), “Louvre’da Salon Carre’nin Görünümü”, 1880 civarı,
                                                           tuval üzerine yağlı boya









                                                                                                    181
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188