Page 22 - İMGESEL RESİM 12
P. 22

1. ÜNİTE



                BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?

                    Tüm plastik sanatlarda olduğu
                 gibi reklam ve grafik alanlarında
                 da kavramlar üzerinden tamamla-
                 ma mantığı ile çalışılır. Güvenilirlik,
                 saygınlık, yaratıcılık, farklılık, yenilik,
                 müşteri sadakati ve çekicilik bu kav-
                 ramlardan bazılarıdır. Hazırlanacak
                 reklam veya ürünün tasarımından
                 nihai  tüketiciye  ulaşma  sürecine
                 kadar olan aşamaları, imgesel re-
                 simdeki tamamlama çalışmalarıyla
                 benzerlik gösterir. Çalışma, ister bir
                 reklam filmi olsun ister bir afiş; orta-
                 ya atılan fikir, oluşturulan slogan ve
                 semboller, çizimler, kostüm-dekor   Görsel 1.16: İhap Hulusi Görey’e   Görsel 1.17: İhap Hulusi Görey’e
                 çalışmaları ve film çekimleri kav- ait afiş tasarımı        ait afiş tasarımı
                 ramlar üzerinden yapılan tamamla-
                 ma çalışmasının aşamalarıdır (Görsel 1.16, 1.17).


                1.1.3. Olay veya Düşünce Üzerinden Tamamlama Çalışması
                Olay kelimesini “ortaya çıkan, oluşan durum, ilgi çeken veya çekebilecek nitelikte olan her türlü iş, hadise,
             vaka” olarak tanımlayan Türk Dil Kurumu, aynı sözcüğü “önemli tarihsel olgu, fenomen” şeklinde de ifade etmek-
             tedir.
                Düşünce kelimesi ise Türk Dil Kurumu’nca “dış dünyanın insan zihnine yansıması” olarak tanımlanır.
                Gündelik hayatta karşılaştığımız herhangi bir durum, olay veya düşünce imgesel resmin konusu olabilir. Bu
             yöntemde bizden istenen, resme konu olacak olay veya düşüncenin süreçlerini de göz önünde bulundurarak ta-
             mamlama metodu ile bir kompozisyon oluşturmaktır. Bir binada çıkan yangın, bir trafik kazası ve sonrasında yaşa-
             nanlar, uçurtma şenliği, hayvanat bahçesinden bir tavus kuşunun kaçışı… vs. olaylar, olay üzerinden tamamlama
             çalışmalarının konusu olabilir. Tarihi mekânların çekiciliğine, doğa ve çevre güzelliğine, insan duygularına, günlük
             ve geçmiş yaşantılara… vs. dair düşünceler ise düşünce üzerinden tamamlama çalışmalarını şekillendirebilir.
                Tasarım aşamasında olay veya düşünce üzerinden tamamlama çalışmasının kurgusu, mekânı, zaman dilimi,
             yer alan kişiler, objeler ve tüm bunların ayırt edicilikleri göz önünde bulundurulmalıdır. Tasarımlarınızı oluştu-
             rurken renk ilişkilerini kullanmak, tasarım öge ve ilkelerine uygun hareket etmek, perspektifi doğru kullanmak
             ortaya koyacağınız eserin estetik değerini artıracaktır.

                BİLGİ NOTU

                    İmgesel resimleri görselleştirme aşamasında güçlü bir görsel hafızaya sahip olmak gerekir. Görsel
                 hafıza birikimi; ancak çok fazla görsel hafıza kaydı ile oluşabilir. Çevrede olan her şeye anlamlandırarak
                 bakmak, anatomisini incelemek ve hatta mümkünse hızlı eskizlerle çizimlerini yapmak görsel hafıza
                 birikimi için çok önemlidir. Görsel hafıza birikimi ve model dosyası oluşturma, imgesel resim çizimlerine
                 yardımcı birer araçtır. Model dosyasından seçilerek kullanılan herhangi bir figür, hayalimizdeki bir mekâna
                 perspektif kurallarına uygun olarak yerleştirildiğinde imgesel tasarımları oluşturmada kolaylaştırıcı bir
                 unsur hâline gelmektedir.
                    İmgesel resim çizimlerinde taslak oluşturmak çok önemlidir. Taslakları daha rahat oluşturabilmek için
                 de birikime ihtiyaç vardır. Çok fazla gözlem yapmak, kitap okumak, müze gezmek ve sorgulamak (neden
                 ve nasıl gibi sorulara cevap aramak) imgesel resim yapmayı destekleyen unsurlardan birkaçıdır.





         20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27