Page 39 - İMGESEL RESİM 12
P. 39

TAMAMLAMA-DÖNÜŞTÜRME-YORUMLAMA



                  1.2.2. Kavram Üzerinden Dönüştürme Çalışması
                  Kavram, yaşantı sonucu edinilen tecrübeleri ortak özelliklerine veya farklılıklarına göre gruplayarak zihinde
               oluşturulan, sonrasında adlandırılan soyutlama ve genellemelerdir. Bu soyutlama ve genellemeler; insanların
               dünyayı anlamasına, yorumlamasına ve içinde bulunduğu çevrenin bir parçası olduğunu öğrenmesine yarar
               sağlar.
                  Bu çalışmada da “Kavram Üzerinden Tamamlama Çalışması” başlığı altında kullanılan soruların benzerleri so-
               rulur. Sorulara vereceğiniz cevaplar ışığında alacağınız notlar dönüştürme çalışmalarında işinizi kolaylaştıracaktır.
                 BİLGİ NOTU



                      “Hayatın Frizleri” adlı 22 eserlik serinin bir parçası olan
                   “Çığlık”, Norveçli ekspresyonist ressam Edvard Munch
                   (Edvırd Manç, 1863-1944) tarafından resmedilmiştir.
                      Munch, günlüğüne yazdığı notta “Çığlık” adlı tablonun
                   esin kaynağını şöyle anlatmıştır:  “İki arkadaşımla
                   yolda yürüyordum. Akşama doğru güneşin batmaya
                   başlamasıyla  gökyüzü kıpkızıl bir renk aldı.  Havadan
                   etkilenerek melankolik bir ruh hâline büründüm. Durup
                   parmaklıklara yaslandım. Alev alev gökyüzü, mavi fiyordun
                   (kıyıda, dik yamaçlı küçük körfez) ve şehrin üzerinden
                   sarkıyordu.  Arkadaşlarım  yola  devam  etti.  Ben  ise  büyük
                   bir endişeyle öylece durmuş sanki doğanın sonsuz çığlığını
                   hissediyordum.” Günlükteki bu nottan yola çıkarak “Çığlık”
                   tablosundaki kahramanın ressamın kendisi olduğu
                   düşünülebilir (Görsel 1.71 ve Görsel 1.72).
                      Varoluşsal  sorgulama,  umutsuzluk,  korku,  kaygı  ve
                   panik gibi kavramların hissedilebildiği eserde, renk ve   Görsel 1.71: “Çığlık”, 1910, Edvard Munch,
                                                                      66x83 cm, ahşap üzerine tempera, Munch
                   deformasyonun bir ifade aracı olarak kullanılması eseri  Müzesi, Osla, Norveç
                   modern sanatın öncüsü hâline getirmiştir.
                      Bu eser, 20. yüzyıl modern insanının gittikçe daha
                   karmaşık ve anlaşılmaz hâle gelen gerçek dünya karşısında
                   kapıldığı duyguların çığlığı olmuştur. Resmin arka planında
                   görülen, yürüyüşe çıktığı arkadaşlarının sakinliği ise bu
                   karmaşayı herkesin aynı yoğunlukta yaşamadığının ispatı
                   gibidir.



                                                                      Görsel 1.72: Munch’ın Çığlık eserindeki
                                                                      mekanın fotoğrafı (Ekeberg Tepesi)


                 ARAŞTIRALIM ÖĞRENELİM

                   Edvard Munch “Çığlık” adlı eseri dört farklı şekilde resmetmiştir. Bilgi notu ikonunda görseli verilen eser,
                   Munch’ın 1910 yılında yaptığı versiyondur.
                   •  Sanatçının “Çığlık” adlı eserinin diğer üç versiyonunu künye bilgileriyle birlikte araştırınız.
                   •  Eserin tüm versiyonlarının renkli çıktılarını alınız.
                   •  “Çığlık” serisinin farklı versiyonlarındaki benzerlikleri ve farklılıkları, estetik ve teknik açıdan
                     arkadaşlarınızla tartışınız.
                   •  Renkli çıktıları model dosyanıza ekleyiniz.





                                                                                                              37
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44