Page 41 - İMGESEL RESİM 12
P. 41

TAMAMLAMA-DÖNÜŞTÜRME-YORUMLAMA



                 4. DERS DIŞI ETKİNLİK

                  •  Sizi etkileyen bir hatıranızı düşününüz.
                  •  Bu hatıranızla ilgili kavramların neler olabileceğini maddeler hâlinde yazınız (Koşuşturmaca, huzur,
                     eğlence, başarı, tembellik vb.).
                  •  Belirlediğiniz kavramlardan birini seçerek sanat tarihi içinde bu kavramı ele almış ressamların eserlerini
                     araştırınız.
                  •  Karar verdiğiniz bir eserin renkli çıktısını alınız.
                  •  Seçtiğiniz eserin, resim sanatındaki üslup ve dönem özelliklerini araştırınız.
                  •  Bu eseri, ait olduğu akımın dışında bir akımı esas alarak dönüştürmek için bir eskiz hazırlayınız.
                  •  Eskizinizden yola çıkarak çiziminizi yapınız ve renklendiriniz.


                   Kullanılabilecek Malzemeler: 35x50 cm yüksek gramajlı resim kâğıdı, çeşitli numaralarda resim
                   kalemleri, yumuşak silgi, sulu boya, kuru boya, akrilik boya veya pastel boyadan herhangi biri, farklı
                   numaralarda fırçalar, farklı renklerde markerlar, rapido türü mürekkepli işaretleyiciler ve altlık.


                  1.2.3. Olay veya Düşünce Üzerinden Dönüştürme Çalışması

                  İmgesel resimde olay veya düşünce üzerinden dö-
               nüştürme çalışması yapabilmek için olayın veya dü-
               şüncenin ortaya çıkış sürecini zihinde kurgulayabilmek
               gerekir. Olayların veya düşüncelerin insanlardaki yan-
               sıması ve yorumlanış biçimi kişiye özgüdür. Gelenek,
               görenek, kültür, alışkanlık, bilgi birikimi, inanç, top-
               lumsal normlar ve hatta cinsiyet bile kişinin olaylara
               bakışını ve düşünce yapısını etkiler.
                  Olay veya düşünce üzerinden dönüştürme çalış-
               ması, gerçekte veya zihinde temel özellikleri bilinen bir
               kompozisyonun yeniden kurgulanmasına dayanır. Bu
               yeniden kurgulama yani dönüştürme çalışmasında sa-
               natçı tüm bilgi birikimini, olaylara dair gözlem yetene-
               ğini, düşünce ve hayal gücünü, yeteneğini ve kendine
               has üslubunu işin içine katmak durumundadır.
                  Aslında doğanın kendisi de sürekli bir dönüşüm
               içinde olup dikkatlice gözlemlediğimizde bize sayı-
               sız seçenek vermektedir. Tohumun ağaca dönüşmesi,
               embriyonun canlıya dönüşmesi, lavların yeryüzüne
               çıkıp  soğuması  sonucu kayaya  sonrasında  kuma  dö-
               nüşmesi doğadaki dönüşüm örneklerinden bazılarıdır.
               Olay üzerinden dönüşümün canlı örnekleri olan tabiat
               olayları  aynı  zamanda  bizi  şaşırtan,  heyecanlandıran
               ancak en önemlisi sanatçılara düşünce üzerinden dö-
               nüştürme çalışmalarında ilham kaynağı olan olaylardır.
               Örneğin Salvador Dali (Salvador Dali, 1904-1989), ço-  Görsel 1.75: Cadaqués’deki sahil kayalıkları, İspanya
               cukluğunda yaşadığı sahil kasabası Figueres  (Figerıs)
               ve ailesiyle tatillerini geçirdiği Cadaqués’deki (Katakeyz) kayalıkları ve dalgaları bir şeylere benzettiğini ifade et-
               miştir (Görsel 1.75). Dali’nin birçok resminde sonradan 52 yıl boyunca yaşayacağı Cadaqués’deki bu kayalıklardan
               aldığı ilham gözlenebilir. Bu kayalıklarla ve dalgalarla ilgili izlenimlerinin onun hayal dünyasına kattığı zenginlik,
               olay veya düşünce üzerinden dönüştürmenin ve gerçeküstücülüğün başyapıtları olan eserlerine de yansımıştır.




                                                                                                              39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46