Page 46 - İMGESEL RESİM 12
P. 46
1. ÜNİTE
Türk Dil Kurumu’na göre yorumlama, “Açıkça anlaşılmayan söz, düşünce ve görüşlere açıklık kazandırmak için
kimi durumlarda kişisel kanılara da yer verilerek yapılan açıklama.” şeklinde ifade edilmektedir. Sanatta ise yorum-
lamayı farklı şekillerde tanımlamak mümkündür. Yorumlama, bir sanat eserini tüm yönleriyle (renkler, semboller,
fırça darbeleri, hissettirdikleri vb.) inceleme ve analiz etme şeklinde tanımlanabileceği gibi sanatçının kendine
özgü duyarlılık, teknik ve üslup ile kompozisyon ve tasarım ögelerine göre yeniden oluşturması şeklinde de ifade
edilebilir.
Yorumlama çalışmalarında; farklı disiplinler biraraya gelerek, daha önce yapılan bir çalışmayı taklit ederek,
alıntılama yaparak, alay ederek vb. işlemlerle yenidenüretim yapılabilir. Böylece mevcut bir sanat eserini farklı bir
sanatçı bu işlemlerden biriyle kendine özgü bir yorumlama ile oluşturabilir.
Sanat tarihinin her döneminde sanatçılar birbirini etkilemiş, beslemiş, birbirine göndermeler yapmış, eserleri
farklı amaçlarla biçimsel ve içerik olarak değiştirerek yeni bir yorum getirmişlerdir. Sanatçıların disiplinlerarası
yaptığı bu alışveriş, 1980'lerden itibaren bir yöntem olarak ele alınmaya başlanmıştır. Bu yöntemde, bir sanatçının
başka bir sanatçıya ait yapıtı olduğu gibi kullandığı sonucuna varılmamalıdır. Yorumlama çalışmalarında, konu-
nun başında da belirtildiği gibi her sanatçının eserlerinde kendi üslubunu kullanması önemlidir. Aksi halde bu
durum, aşırma ya da röprodüksiyon olmaktan öteye gitmez.
Bu bilgiler ışığında, yorumlama çalışmalarının alanına giren yöntemlerden de bahsetmek mümkündür. Bu
yöntemler alıntı, pastiş ve parodi olarak sıralanabilir.
Resim sanatında alıntı, bir ressamın bilerek ve isteyerek daha önceki bir resmin tamamını veya bir parçasını kendi
resim düzlemine taşıması eylemidir. Resim sanatında alıntılama kullanımı, resme anlamsal çeşitlilik ve zenginlik katar
(Kodal, Köse, 2016).
Resim sanatında alıntı yöntemine hemen her dönemde rastlanır. Picasso, Van Gogh, Manet akla ilk gelen
örnekler arasındadır. Görsel 1.85'de Manet'nin eserine alıntı yöntemiyle yerleştirdiği Utagawa Kuniaki II (1835-
1888)'nin "Sumo Güreşçisi " adlı eseri görülmektedir.
Manet 'nin yaptığı "Émile Zola portresi" resim sanatında alıntı döneminin başlangıcı kabul edilmektedir. Eser-
de Manet resmin odağına Zola'yı alırken, tablonun sağ üst köşesinde duvarda asılı üç resmi alıntı yöntemiyle
eserine yerleştirmiştir (Görsel 1.86).
Görsel 1.85: “Güreşçi Onaruto Nadaemon”, 1860, Görsel 1.86: “Émile Zola portresi", 1868, Édouard Monet,
Utagawa Kuniaki II, 35,5x25,6 cm, Güzel Sanatlar 1.46x1,14 m, Orsay Müzesi, Fransa
Müzesi, ABD
44