Page 46 - İMGESEL RESİM 12
P. 46

1.2.5. Merkezî Kompozisyona Göre İmgesel Mekân Eskizleri

            Merkezî kompozisyona göre imgesel mekân eskizlerinde esas rolü üstlenen varlık ya da nesne kom-
          pozisyonun merkez noktasındadır. Diğer ögeler konuyu destekleyici niteliktedir. Bu tarz kompozisyonlar-
          da eserin konusunu oluşturan ana ögeler kompozisyonun merkezinde yer aldığından izleyene verilmek
          istenen mesaj ilk bakışta fark edilir.
            Merkezî kompozisyonla düzenlenen iç mekân tasarımlarında iç mekânın dikkat çeken ilgi nokta-
          sı veya perspektife göre konumu kompozisyonun merkezinde yer alır. Dış mekân tasarımlarında ise
          mekânın görsel açıdan dikkat çeken bir bölümü veya tamamı kompozisyonun merkezinde bulunur (Gör-
          sel.1.46, Görsel.1.47). Merkezî kompozisyonlarla tasarlanan mekânlarda mekânın konumu bir simetri
          oluştururken kompozisyonda çizilecek nesne ve figürler asimetrik şekilde konumlandırılabilir.





























                        Görsel 1.46: Pieter Jansz Saenredam (Pitır Yan Sanradam), “Batı’dan Doğu’ya”, 1644, kâğıt üzerine
                        kalem ve mürekkep






























                      Görsel 1.47: Jacob van der Ulft (Yakob fan der Ulf), “Schagen’deki (Şagın) Evin Görünümü”, kâğıt
                      üzerine kalem ve mürekkep


          44
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51