Page 46 - İMGESEL RESİM 12
P. 46
1.2.5. Merkezî Kompozisyona Göre İmgesel Mekân Eskizleri
Merkezî kompozisyona göre imgesel mekân eskizlerinde esas rolü üstlenen varlık ya da nesne kom-
pozisyonun merkez noktasındadır. Diğer ögeler konuyu destekleyici niteliktedir. Bu tarz kompozisyonlar-
da eserin konusunu oluşturan ana ögeler kompozisyonun merkezinde yer aldığından izleyene verilmek
istenen mesaj ilk bakışta fark edilir.
Merkezî kompozisyonla düzenlenen iç mekân tasarımlarında iç mekânın dikkat çeken ilgi nokta-
sı veya perspektife göre konumu kompozisyonun merkezinde yer alır. Dış mekân tasarımlarında ise
mekânın görsel açıdan dikkat çeken bir bölümü veya tamamı kompozisyonun merkezinde bulunur (Gör-
sel.1.46, Görsel.1.47). Merkezî kompozisyonlarla tasarlanan mekânlarda mekânın konumu bir simetri
oluştururken kompozisyonda çizilecek nesne ve figürler asimetrik şekilde konumlandırılabilir.
Görsel 1.46: Pieter Jansz Saenredam (Pitır Yan Sanradam), “Batı’dan Doğu’ya”, 1644, kâğıt üzerine
kalem ve mürekkep
Görsel 1.47: Jacob van der Ulft (Yakob fan der Ulf), “Schagen’deki (Şagın) Evin Görünümü”, kâğıt
üzerine kalem ve mürekkep
44

