Page 51 - İMGESEL RESİM 12
P. 51

TAMAMLAMA-DÖNÜŞTÜRME-YORUMLAMA





                  “Âşık  Veysel’in,  Yunus Emre’den bu yana gelen gerçek âşıklar zincirinin son halkası olduğu üzerine
                  söylenenlere katılmıyorum. Âşık Veysel de buna katılmazdı. Aslan yatağı boş kalmaz.” (Kültür, 2011).
                  Resimde yer alan renkler ve biçimler birer gösterge olarak ele alınabilir. Ayrıca çizgisel, stilize edilmiş figür
                  ve motifler, bağlama çalan insan figürü, resim kompozisyon çerçevesi, bitki ve hayvan stilizasyonları, göz,
                  saz, kuş, güvercin el, ayak, siyah konturlar da birer gösterge olarak kabul edilip incelenebilir (Soylu &
                  Köroğlu, 2017) .
                  Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun “Âşık Veysel” adlı eserindeki göstergelerin her biri kavram olarak ele alınabilir
                  ve yorumlanabilir. Resimdeki göstergeleri ve göstergelerin anlamlarını Tablo 1’de görmek ve yorumlamak
                  mümkündür.
                  Tablo 1: Göstergebilim Anlam Çözümleme Şeması (Soylu, 2016)

                   Gösterge              Düz anlam          Yan anlam             Derin anlam

                                        Enstrüman çalan kişi,  Ozan, Âşık Veysel, âşıklık  Anadolu halk kültürü,
                   Bağlama çalan figür
                                        müzisyen            geleneği              Türk mitolojisi
                   Bağdaş kurmak        Oturmak             Huzur, keyif          Anadolu kültürü

                   Gözlerin kapalı olması  Kör olmak        Engellilere özel ilgi  İnanç, merhamet ve şefkat
                   Hayvan ve bitki      Canlı, doğaya ait olan,   Doğa tutkusu    Natüralizm
                   figürleri            stilizasyon
                   Mavi kuş             Hayvan              Haberci               Özgürlük

                   Beyaz güvercin       Hayvan              Barış, huzur, masumiyet  Din, mitoloji, ideoloji
                   Lale motifi          Bitki, çiçek        Doğal yaşam izlenimleri  Yaratıcı, sevgi ve sevgili

                   Kırmızı              Renk                Kan                   Duygusal coşku
                                                                                  İnanç ve şükür, gönül
                   Göz                  Görmek              Görmenin nimet olması
                                                                                  gözü
                                                                                  Anadolu halk kültürü, Türk
                   Bağlama sazı         Müzik aleti         Halk müziği
                                                                                  mitolojisi
                                                                                  Anadolu halk kültürü ve
                   El                   Organ               Yetenek, ustalık      âşıklık geleneğinde dua-
                                                                                  yen olma.
                                                            Alnı açık deyimi, saflık   Anadolu kültürü ve mito-
                   Açık alın            Anatomik yapı
                                                            ve masumiyet          lojisi





                 BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?

                      Bedri Rahmi Eyüboğlu, hocası İbrahim Çallı ile arasında geçen bir diyaloğu şöyle ifade etmektedir:
                   “Geçen gün, benim sevgili öğretmenim Çallı bizim eve geldi. Ona bütün işlerimi gösteremedim. Fakat
                   duvarda asılı işlerimi gördü. Döndü, ağabeyime: 'İşte ben Bedri’de bunu çok seviyorum. Ona bir Alman
                   ressam denilebilir mi? Denilemez! Ona bir Fransız ressam denilebilir mi? Denilemez! Hele Hollandalı bir
                   ressam hiç denilemez. O bir Türk ressamdır. Zevki de Türk zevkidir'.”
                      İbrahim Çallı’nın bu tespitlerinden, Eyüboğlu’nun Türk kültürünü ne denli önemsediğini ve kendine
                   has bir üslupla eserlerine yansıttığını anlamak mümkündür.






                                                                                                              49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56