Page 56 - İMGESEL RESİM 12
P. 56

1. ÜNİTE



                BEN KİMİM?

                    Bedri Rahmi Eyüboğlu (1911-1975)

                    1911 yılında Giresun’un Görele ilçesinde doğan Bedri Rahmi Eyüboğlu,
                 lisedeki resim öğretmeni Zeki Kocamemi’nin teşvikiyle 1929 yılında İstan-
                 bul Güzel Sanatlar Akademisi’ne (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi)
                 girmiştir. Burada Nazmi Ziya ve İbrahim Çallı’nın öğrencisi olmuştur (Görsel
                 1.117).1930 yılında Çallı’nın önerisiyle eğitimini tamamlamadan ağabeyi
                 Sabahattin Eyüboğlu’nun yanına, Paris’e gitmiştir. 1933’e kadar kaldığı Fran-
                 sa’dan Güzel Sanatlar Birliği 8. Ankara Resim Sergisi’ne ilk kez iki eserini yol-
                 lamıştır. Kısa süreliğine André Lhote’un (Ondri Löet, 1885-1962) atölyesinde
                 çalışmıştır. Paris’teki bir sergiye, Anadolu motif ve figürlerini imgeleştirdiği
                 “Gülcemal”, “Yavuz” ve “Gülnihal” adlı eserleriyle katılmıştır.   Görsel 1.117: Bedri Rahmi
                                                                                 Eyüboğlu
                    1934’te İstanbul’da “D Grubu”nun 4. sergisine resim vererek
                 gruba katılmış, aynı yıl Yeni Adam dergisinde yazmaya ve çizmeye
                 başlamıştır. İlk kişisel sergisini, 1935’te bir sonraki yıl evleneceği
                 Rumen asıllı eşi Eren Eyüboğlu’nun katkılarıyla Bükreş’te açmıştır.
                 1936’da Moskova’da düzenlenen “Çağdaş Türk Sanatı” sergisine
                 katılan Eyüboğlu, Akademi’nin diploma yarışmasında ”Hamam”
                 adlı eseriyle birincilik kazanmıştır. Ardından Akademi’nin yöneti-
                 mini üstlenen Léopold Lévy’nin (Liöpold Livi, 1882-1966) asistanı
                 olmuştur.
                    1937’de “Nazmi Ziya Monografisi “ adıyla ilk kitabı yayınlan-
                 mıştır.  1938-1941 yılları arasında yurt gezileri kapsamında Edirne
                 ve Çorum’da bulunan Eyüboğlu’nun bu dönem resimlerinde köy
                 manzaraları, köy kahveleri, faytonlar gibi Anadolu’ya özgü görü-
                 nümler egemendir (Görsel 1.118, Görsel 1.119).
                    1941’de “Yaradan’a Mektuplar” adıyla ilk şiir kitabı yayınlanmış-
                 tır. Eyüboğlu, 1946 yılında Paris’te bir müzede açılan “Türk Resmi”
                 sergisine katılmıştır.                                  Görsel 1.118:  “Talaslı”, ?, Bedri Rahmi
                    1947’de çoğu genç sanatçılardan oluşan “10’lar Grubu”nun ku-  Eyüboğlu, 69x50 cm, karton üzerine yağlı
                 rulmasına öncülük etmiştir. 1950’de Ankara Dil Tarih ve Coğrafya   boya, Eyüboğlu Aile Koleksiyonu
                 Fakültesinde 150 resimden oluşan “Retrospektif” sergisini açmış-
                 tır. 33. Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde “Sarı Saz” adlı eseriyle
                 birincilik ödülünü almıştır.
                    Ressam ve şairliğinin yanında, mozaikten gravüre, vitraydan
                 hat sanatına, seramikten duvar resmine kadar çok geniş bir yelpa-
                 zede eserler veren Eyüboğlu uluslararası çalışmalarıyla da büyük
                 takdir toplamıştır. São Paulo (Sao Paulu) Bienali’nde onur ödülü,
                 Brüksel Expo Dünya Sergisi için yaptığı devasa (272 m2) mozaik
                 pano ile altın madalya almıştır. Kaliforniya Üniversitesinin davetli-
                 si olarak gittiği Amerika’da “Yaşasın Renk” sloganıyla konferanslar
                 vermiş, sergiler açmıştır. New York Modern Sanat Müzesi (MoMa)
                 “Zincir” adlı eserini satın almıştır.                   Görsel 1.119: “Kırmızı Kahve”, 1975,
                    1972 yılında Kalamış’taki evinde çıkan yangında resim ve ya-  Bedri Rahmi Eyüboğlu, 125x125 cm,
                 zıları büyük zarar gören sanatçı, 1975 yılının Eylül ayında hayata   tuval üzerine akrilik, Özel Koleksiyon
                 gözlerini yummuştur.
                                       (Bedri Rahmi Eyüpoğlu,  sayfa: 465-466-467, 2011
                              kitabından yararlanılarak komisyon tarafından düzenlenmiştir.)




         54
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61