Page 56 - İMGESEL RESİM 12
P. 56
1. ÜNİTE
BEN KİMİM?
Bedri Rahmi Eyüboğlu (1911-1975)
1911 yılında Giresun’un Görele ilçesinde doğan Bedri Rahmi Eyüboğlu,
lisedeki resim öğretmeni Zeki Kocamemi’nin teşvikiyle 1929 yılında İstan-
bul Güzel Sanatlar Akademisi’ne (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi)
girmiştir. Burada Nazmi Ziya ve İbrahim Çallı’nın öğrencisi olmuştur (Görsel
1.117).1930 yılında Çallı’nın önerisiyle eğitimini tamamlamadan ağabeyi
Sabahattin Eyüboğlu’nun yanına, Paris’e gitmiştir. 1933’e kadar kaldığı Fran-
sa’dan Güzel Sanatlar Birliği 8. Ankara Resim Sergisi’ne ilk kez iki eserini yol-
lamıştır. Kısa süreliğine André Lhote’un (Ondri Löet, 1885-1962) atölyesinde
çalışmıştır. Paris’teki bir sergiye, Anadolu motif ve figürlerini imgeleştirdiği
“Gülcemal”, “Yavuz” ve “Gülnihal” adlı eserleriyle katılmıştır. Görsel 1.117: Bedri Rahmi
Eyüboğlu
1934’te İstanbul’da “D Grubu”nun 4. sergisine resim vererek
gruba katılmış, aynı yıl Yeni Adam dergisinde yazmaya ve çizmeye
başlamıştır. İlk kişisel sergisini, 1935’te bir sonraki yıl evleneceği
Rumen asıllı eşi Eren Eyüboğlu’nun katkılarıyla Bükreş’te açmıştır.
1936’da Moskova’da düzenlenen “Çağdaş Türk Sanatı” sergisine
katılan Eyüboğlu, Akademi’nin diploma yarışmasında ”Hamam”
adlı eseriyle birincilik kazanmıştır. Ardından Akademi’nin yöneti-
mini üstlenen Léopold Lévy’nin (Liöpold Livi, 1882-1966) asistanı
olmuştur.
1937’de “Nazmi Ziya Monografisi “ adıyla ilk kitabı yayınlan-
mıştır. 1938-1941 yılları arasında yurt gezileri kapsamında Edirne
ve Çorum’da bulunan Eyüboğlu’nun bu dönem resimlerinde köy
manzaraları, köy kahveleri, faytonlar gibi Anadolu’ya özgü görü-
nümler egemendir (Görsel 1.118, Görsel 1.119).
1941’de “Yaradan’a Mektuplar” adıyla ilk şiir kitabı yayınlanmış-
tır. Eyüboğlu, 1946 yılında Paris’te bir müzede açılan “Türk Resmi”
sergisine katılmıştır. Görsel 1.118: “Talaslı”, ?, Bedri Rahmi
1947’de çoğu genç sanatçılardan oluşan “10’lar Grubu”nun ku- Eyüboğlu, 69x50 cm, karton üzerine yağlı
rulmasına öncülük etmiştir. 1950’de Ankara Dil Tarih ve Coğrafya boya, Eyüboğlu Aile Koleksiyonu
Fakültesinde 150 resimden oluşan “Retrospektif” sergisini açmış-
tır. 33. Devlet Resim ve Heykel Sergisi’nde “Sarı Saz” adlı eseriyle
birincilik ödülünü almıştır.
Ressam ve şairliğinin yanında, mozaikten gravüre, vitraydan
hat sanatına, seramikten duvar resmine kadar çok geniş bir yelpa-
zede eserler veren Eyüboğlu uluslararası çalışmalarıyla da büyük
takdir toplamıştır. São Paulo (Sao Paulu) Bienali’nde onur ödülü,
Brüksel Expo Dünya Sergisi için yaptığı devasa (272 m2) mozaik
pano ile altın madalya almıştır. Kaliforniya Üniversitesinin davetli-
si olarak gittiği Amerika’da “Yaşasın Renk” sloganıyla konferanslar
vermiş, sergiler açmıştır. New York Modern Sanat Müzesi (MoMa)
“Zincir” adlı eserini satın almıştır. Görsel 1.119: “Kırmızı Kahve”, 1975,
1972 yılında Kalamış’taki evinde çıkan yangında resim ve ya- Bedri Rahmi Eyüboğlu, 125x125 cm,
zıları büyük zarar gören sanatçı, 1975 yılının Eylül ayında hayata tuval üzerine akrilik, Özel Koleksiyon
gözlerini yummuştur.
(Bedri Rahmi Eyüpoğlu, sayfa: 465-466-467, 2011
kitabından yararlanılarak komisyon tarafından düzenlenmiştir.)
54