Page 61 - İMGESEL RESİM 12
P. 61
İMGESEL TASARIM UYGULAMALARI
Oyun, yetenek ve zekâ geliştirici, belli kuralları olan ve iyi vakit geçirmeye yarayan bir eğlence olarak tanımlan-
mıştır. Eğlendirirken aynı zamanda çocukların sosyal, psikolojik ve fiziksel gelişimine katkıda bulunur. Çocuğun
oyun kurallarına uyması ve sıra bek-
lemesi kişi haklarına saygı duymayı
öğretir. Bunun yanı sıra oyunu ka-
zanmak için çaba sarf etmesi azimli
olmasını sağlar.
Oyunlar, çocukların yaşamında
önemli bir yere sahiptir. Özellikle
küçük çocukların öğrenmeleri dene-
yimleyerek gerçekleşir. Düşünerek
öğrenme yetisi henüz oluşmamış
küçük çocuklar dili kullanmaya, ile-
tişim kurmaya dolayısıyla sosyalleş-
meye oyunlar aracılığıyla başlar. Bi-
rey ilk çocukluk yıllarında kendisini,
çevresini ve dünyayı oyun oynayarak
tanır. Oyun ve oyunu tamamlayan
oyuncaklar, düşünme ve keşfetme Görsel 2.3: İstop oynayan çocuklar
aracılığıyla çocuğun ruhsal gelişimi-
ni de destekler (Görsel 2.3).
Farklı uygarlıkların kendi kültür-
lerine göre geliştirdikleri oyunlar
vardır. Bazı oyunlar, kültürel etki-
leşim sonucunda evrensel nitelik
kazanmış oyunlardır. Bazıları ise ge-
leneksel ve coğrafî özelliklere göre
oluşmuş çocuk oyunlarıdır. Çocuklar,
kimi zaman bulundukları ortamda
ellerinde bulunan malzemelerden
yola çıkarak kurallarını kendilerinin
belirledikleri yepyeni oyunlar kurar
ve oynarlar. Hatta bu tip oyunlarda
çok eğlendikleri gözlemlenmektedir
(Görsel 2.4). Görsel 2.4: Özgün oyunlar oynayan çocuklar
Çocuklar hayatı oyunlardan öğrenir. Oynarken hisseder, düşünür, sevinir ve üzülür. Oyun oynarken kendi kül-
türlerini tanımanın yanı sıra gelecek hayatlarından, kişiliklerinden ipucu verirler. Liderlik, kurallara uyma, paylaş-
mayı bilme, zamanı verimli kullanma, bunların yanı sıra zihinsel ve psikomotor beceriler oyun sayesinde gelişim
gösteren özelliklerdir. Çocuğun fiziksel olarak da oyunlardan etkilendiği kaçınılmazdır. Çoğu zaman hareket hâ-
linde olan çocuğun koşarak ve zıplayarak vücut kasları gelişim gösterir.
Çocuk oyunlarıyla ilgili imgesel tasarımlar yapmadan önce zihninizde oluşturacağınız birtakım olgulara ih-
tiyacınız olacaktır. Bu olgular; olayın nerede geçtiği ( mekân olgusu), olayın gerçekleştiği zamana dair özellikler
(döneme ait popülerlik, giyim-kuşam…) ve olayı yaşayan figürlerin karakteristik özellikleridir.
Çocuk oyunlarını imgesel olarak resmederken en önemli kılavuz, gözlemler ve hafıza kaydındaki görseller
olacaktır. Çocuklukta bireysel olarak veya grup hâlinde oynanan oyunlar ve çevrede gözlemlenen çocuk oyunları
da imgesel çizimler için birer kaynak niteliği taşır. Oyun içindeki çocukları, mekân içinde doğru bir düzenleme ya-
parak tasarım öge ve ilkelerine göre resmetmek gerekir. Çocuk oyunları ile ilgili imgesel tasarımları oluştururken,
imgesel resimdeki hareketli insan ve hayvan figürlerinin çizim yöntemlerini hatırlamak önemlidir.
59