Page 61 - İMGESEL RESİM 12
P. 61

İMGESEL TASARIM UYGULAMALARI




                  Oyun, yetenek ve zekâ geliştirici, belli kuralları olan ve iyi vakit geçirmeye yarayan bir eğlence olarak tanımlan-
               mıştır. Eğlendirirken aynı zamanda çocukların sosyal, psikolojik ve fiziksel gelişimine katkıda bulunur. Çocuğun
               oyun kurallarına uyması ve sıra bek-
               lemesi kişi haklarına saygı duymayı
               öğretir. Bunun yanı sıra oyunu ka-
               zanmak için çaba sarf etmesi azimli
               olmasını sağlar.
                  Oyunlar, çocukların yaşamında
               önemli  bir  yere  sahiptir.  Özellikle
               küçük çocukların öğrenmeleri dene-
               yimleyerek gerçekleşir. Düşünerek
               öğrenme yetisi  henüz  oluşmamış
               küçük çocuklar dili kullanmaya, ile-
               tişim kurmaya dolayısıyla sosyalleş-
               meye oyunlar aracılığıyla başlar. Bi-
               rey ilk çocukluk yıllarında kendisini,
               çevresini ve dünyayı oyun oynayarak
               tanır.  Oyun  ve  oyunu  tamamlayan
               oyuncaklar, düşünme ve keşfetme   Görsel 2.3: İstop oynayan çocuklar
               aracılığıyla çocuğun ruhsal gelişimi-
               ni de destekler (Görsel 2.3).
                  Farklı uygarlıkların kendi kültür-
               lerine göre geliştirdikleri oyunlar
               vardır. Bazı oyunlar, kültürel etki-
               leşim sonucunda evrensel nitelik
               kazanmış oyunlardır. Bazıları ise ge-
               leneksel ve coğrafî özelliklere göre
               oluşmuş çocuk oyunlarıdır. Çocuklar,
               kimi zaman bulundukları ortamda
               ellerinde bulunan malzemelerden
               yola çıkarak kurallarını kendilerinin
               belirledikleri yepyeni oyunlar kurar
               ve oynarlar. Hatta bu tip oyunlarda
               çok eğlendikleri gözlemlenmektedir
               (Görsel 2.4).                   Görsel 2.4: Özgün oyunlar oynayan çocuklar
                  Çocuklar hayatı oyunlardan öğrenir. Oynarken hisseder, düşünür, sevinir ve üzülür. Oyun oynarken kendi kül-
               türlerini tanımanın yanı sıra gelecek hayatlarından, kişiliklerinden ipucu verirler. Liderlik, kurallara uyma, paylaş-
               mayı bilme, zamanı verimli kullanma, bunların yanı sıra zihinsel ve psikomotor beceriler oyun sayesinde gelişim
               gösteren özelliklerdir. Çocuğun fiziksel olarak da oyunlardan etkilendiği kaçınılmazdır. Çoğu zaman hareket hâ-
               linde olan çocuğun koşarak ve zıplayarak vücut kasları gelişim gösterir.
                  Çocuk oyunlarıyla ilgili imgesel tasarımlar yapmadan önce zihninizde oluşturacağınız birtakım olgulara ih-
               tiyacınız olacaktır. Bu olgular; olayın nerede geçtiği ( mekân olgusu), olayın gerçekleştiği zamana dair özellikler
               (döneme ait popülerlik, giyim-kuşam…) ve olayı yaşayan figürlerin karakteristik özellikleridir.
                  Çocuk oyunlarını imgesel olarak resmederken en önemli kılavuz, gözlemler ve hafıza kaydındaki görseller
               olacaktır. Çocuklukta bireysel olarak veya grup hâlinde oynanan oyunlar ve çevrede gözlemlenen çocuk oyunları
               da imgesel çizimler için birer kaynak niteliği taşır. Oyun içindeki çocukları, mekân içinde doğru bir düzenleme ya-
               parak tasarım öge ve ilkelerine göre resmetmek gerekir. Çocuk oyunları ile ilgili imgesel tasarımları oluştururken,
               imgesel resimdeki hareketli insan ve hayvan figürlerinin çizim yöntemlerini hatırlamak önemlidir.





                                                                                                              59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66