Page 50 - İMGESEL RESİM 12
P. 50
1. ÜNİTE
İNCELEME
Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun (1911-1975) Veysel’in hayatının kısa bir özeti gibi olan “Âşık Veysel’e Selam”
adlı şiirini okuyunuz. Ardından, Eyüboğlu’nun Âşık Veysel’le sohbetinden yola çıkarak yorumladığı
eserini inceleyiniz. Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun resminde gördüğünüz figür, motif ve nesnelerin neler
olduğunu arkadaşlarınızla paylaşınız (Görsel 1.102).
ÂŞIK VEYSEL’E SELAM
İki gözünde iki zindan, Dağlar taşlar hoşnut kalmış dilinden,
On parmağında on çeşme nur, Yol verin ağalar yol verin beyler,
Yüreği yanmış tutuşmuş, Bu gelene Veysel derler.
Sivas’tan bir âşık gelir. Saz petek misali, söz de bir arı,
Kara diken tırmalama yüzünü, Beraber uğraşıp yapmışlar balı,
Deli poyraz köstekleme hızını, Veysel bu sırra mazhar olmuş,
Dağlar taşlar incitmeyin dizini, İki sanat bir gönülde birleşmiş,
Yedisinde kaybetmiş iki gözünü, Samanlık seyran olmuş.
Sivas’tan Âşık Veysel gelir. Ama sadece sanat sevgisi mi dersin
Sekizinde düzenlemiş sazını, Veysel’i Veysel eden?
Dokuzunda düşmüş garip yollara, Usta olmak yeter mi dersin sazın sapına
Sazına banmış sözünü, kadar?
Acısını, sızısını ekmeğine katık etmiş, İşin içinde zokayı yemek var!
Pençe vurup sarı teli inletmiş, Yedisinde kaybetmese iki gözü,
Dağlar çiçek açmış Veysel dert açmış, Ne tadı kalırdı şu beytin ne tuzu,
Elinde sazı var dut dalından. Kuş olsaydın kurtulmazdın elimden,
Bir kara gün dostu tutmuş elinden, Eğer görse idim göz ile seni.
Bedri Rahmi Eyüboğlu (Eyüboğlu, 2011:59)
Serde ressamlık olduğu için Veysel’le konuşurken dönüp
dolaşıp bahsi renklere döktük.
“Ekmeğin rengini hatırlıyor musun âşık? ” dedim, "hayır",
dedi.
“Tuzun rengini? ” hayır", dedi
“İneklerin, mandaların, öküzün? ” hayır", dedi.
“Dağların taşların, böceklerin, kuşların rengini? ” hayal
meyal", dedi.
“Toprağın rengini? ” hayır", dedi.
“Kanın rengini? ” deyince biraz düşündü. “Hatırlıyorum.”
dedi.
“Altı yaşında vardım, babamın kafa kâğıdında kırmızı
mürekkeple yazılmış bir satır yazı vardı. Kan o renkte idi.”
dedi (Kültür, 2011).
Görsel 1.102: Bedri Rahmi Eyüboğlu, “Aşık
Veysel”, 37x27cm, 1954, kâğıt üzerine guaj
boya, Ankara Cer Müzesi
48