Page 19 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 19

MÜZE EĞİTİMİ                                                             KÜLTÜR VARLIĞI VE MÜZELER


            Tabiat varlıkları; jeolojik devirlerle, tarih öncesi ve tarihî devirlere ait olup
            ender bulunmaları veya özellikleri ve güzellikleri bakımından korunması ge-
            rekli, yer üstünde, yer altında veya su altında bulunan değerlerdir.

            Kültür varlıkları ikiye ayrılır:

            1.  Taşınır  kültür  varlıkları:  taş  eserler,  toprak  eserler,  cam  eserler,  ahşap
            eserler.
            2. Taşınmaz kültür varlıkları: anıtlar, yapı toplulukları, sit alanları.

            1. Taşınır Kültür Varlıkları
            Jeolojik, tarih öncesi ve tarihî devirlere ait; jeoloji, antropoloji, prehistorya,
            arkeoloji ve sanat tarihi açısından belge değeri taşıyan ve ait oldukları döne-
            min sosyal, kültürel, estetik, teknik ve ilmi özellikleri ile seviyesini yansıtan,
            her türlü taşınır nitelikteki kültür ve tabiat varlığı taşınır kültür varlığıdır.

            Taşınır kültür varlıkları yapıldıkları maddelere göre ikiye ayırılır:
            Organik maddelerden yapılan eserler: Bitki, hayvan ve insan kaynaklı olan
            eserlerdir.

            İnorganik maddelerden yapılan eserler: Taş, metal ve toprak kullanılarak ya-
            pılan eserlerdir. Bireylerin ve ait oldukları toplumların geçmiş yaşantılarına
            ait bilgileri barındırdıkları için önemlidir.

            İğne oyaları, takılar, gaz lambaları, bakır taslar, kahve araç ve gereçleri, kö-
            mürlü ütüler, el yazmaları, fotoğraflar, resimler ve daha nice eser; geleneksel
            yaşama ait teknik, estetik, kültürel bilgileri üreten, sosyal ve kültürel mesajlar
            taşıyan simgelerdir (Görsel 1.4 ve 1.5).





















            Görsel 1.4: Tel kırma işi, Geç Osmanlı dönemi, Amasra  Görsel 1.5: Takılar, Amasra Müzesi
            Müzesi

                        SIRA SİZDE


                  Çevrenizde bulunan kültür varlıklarını araştırarak ulaştığınız eserlerden bir liste oluşturunuz.
                 Listeden seçtiğiniz birkaç eserin tarihçesini ve özelliklerini içeren 15 dakikalık bir sunum hazır-
                 layınız. Sunumunuzu fotoğraf veya videolarla destekleyerek sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.




                                                                                                   17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24