Page 24 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 24
MÜZE EĞİTİMİ KÜLTÜR VARLIĞI VE MÜZELER
ICOM Tüzüğüne dâhil edilen ve resmileştirilen yeni müze tanımı şöyledir:
“Müzeler, geçmiş ve gelecek hakkında kritik diyaloglar için demokratikleş-
tirici, kapsayıcı ve çok sesli (polifonik) alanlardır. Bugünün çatışmalarını ve
zorluklarını kabul edip ele alarak, toplum adına korumakla yükümlü olduk-
ları eserleri ve örneklerini gelecek nesiller için güvence altına alır; her ke-
simden insanın bu kültürel mirasa erişimi için eşit haklar sağlar.
Müzeler kâr amaçlı değildir. Katılımcı, şeffaf, insan onuruna ve sosyal ada-
lete, küresel eşitlik ve küresel refah düzeyine katkıda bulunmayı amaçlayan
dünya anlayışlarını toplamak, korumak, araştırmak, yorumlamak, sergile-
mek ve geliştirmek için çeşitli topluluklarla aktif ortaklıklar içerisinde çalı-
şırlar.”
Bu yeni tanımdan da anlaşılacağı üzere müzecilik, yıllar içinde dünyadaki pro-
fesyonel müze ihtiyaçlarına uygun bir şekilde evrim geçirmiş, bugünkü küre-
sel müze algısına uygun, çağdaş bir anlayışa dönüştürülmüştür.
1.2.2. Kültür, Sanat ve Müze İlişkisi
• Müzeler; kültürel, sanatsal ve tarihsel değeri olan nesnelerin
toplanarak sergilenmesine imkân tanır. Toplumların kültür ve sanat
ürünleri ile yer altı ve yer üstü zenginliklerini sergiler.
• Yüzyıllar boyunca toprak altında saklı kalmış tarihî eserlerin gün
ışığına çıkarılarak sergilenmesini sağlar. Geçmiş ve günümüz arasında
bağlantı kurarak geleceği aydınlatır. Bireylere eğitim ortamı sunar.
• Müze kavramının önemli bileşenlerinden olan kültür kavramı, bir
milletin veya toplumun yaparak yaşayarak meydana getirdiği maddi
ve manevi değerler bütünüdür. Bu bütünlük içinde gelenek, görenek
ve sanat değerleri yer alır (Görsel 1.14 ve 1.15).
• Kültür, toplumu oluşturan bireylerin duyuş, düşünüş ve davranış
benzerliğidir.
Görsel 1.15: Semer ve hayvan koşum takımları, Kent Görsel 1.16: Hat ve yazma eserler, Bolu Müzesi
Müzesi, Bursa
22