Page 100 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 100

5. ÜNİTE



               Modülasyon, “çağdaş resim sanatında renk karşıtlıkları
               ile form yanılsaması oluşturmak” olarak tanımlanır. Bu
               teknik; resimdeki ışık-gölge, açıklık-koyuluk, sıcaklık-so-
               ğukluk  ilişkilerini  ve  nesnelerin  hacmi  ile  derinliğini
               vurgulamak için renk ve renk tonlarını ayarlamayı içe-
               rir. Farklı renklerin ve farklı renk birleşimlerinin etkile-
               ri, derinlik yanılsamasını oluşturur. Farklı derinlik algısı,
               arka plan tonuna ve nesneler üzerindeki renk tonlarına
               göre  değişiklik  gösterebilir.  Başka  bir  deyişle  derinle-
               mesine algı, arka planın renk sıcaklığına bağlı olarak ve
               aynı  zamanda  önünde  bulunan  nesnenin  renk  tonuna
               göre belirlenmektedir. Sıcaklık-soğukluk, ışık-gölge, açık-
               lık-koyuluk ve renk etkisi meydana getiren kompozisyon
               düzenlemeleri;  formda  derinlik  hissinin  arttırılmasında   Görsel 5.6: Pencere Önünde Bir Kase Meyve ve Maşrapa,
               önemli bir etkendir. Önde bulunan nesneler, arka plan-  1890, Paul Gauguin (Poul Gougen), Ulusal Galeri, Londra
               daki  renk  tonları  veya  etkileriyle  tezatlık  göstermeli;
               bunlardan iyi ayrıştırılmalıdır. Resim kurgusu veya kom-
               pozisyon  analizlerinde  bu  ayrıştırma  düzeninin  önemli
               bir yeri vardır.


               Renk karşıtlıklarıyla form oluşumuna örnek verilebilecek nitelikte eserler üreten Post-Empresyonist Döne-
               m'in önemli temsilcilerinden Paul Gauguin’in “Pencere Önünde Bir Kase Meyve ve Maşrapa” isimli eserinin
               (Görsel 5.6) bütününde ve ayrıntılarındaki nesnelerin formları, modülasyon yöntemiyle ifade edilmiştir.
               Örneğin maşrapanın üstündeki elmada ışıklı ve gölgeli alanlarda turuncudan maviye yani sıcaktan soğuğa
               geçiş yapılmış, nesnenin formu renk karşıtlıklarıyla oluşturulmuştur (Görsel 5.6a). Sol alt köşedeki tabak
               içinde bulunan meyvelerin bütün algısında da yine renk karşıtlıkları kullanılarak mesafe ilişkileri ve form
               yanılsamaları oluşturulmuştur. Resim yüzeyinde oluşturulan açık-orta-koyu alanlardaki (Görsel 5.6b) form
               yanılsaması, renk karşıtlıklarıyla oluşturulmuştur.



























                  Görsel 5.6a: Ayrıntı (Pencere Önünde Bir Kase Meyve ve Maşrapa,   Görsel 5.6b: Ayrıntı (Pencere Önünde Bir Kase
                           1890, Paul Gauguin, Ulusal Galeri, Londra)  Meyve ve Maşrapa, 1890, Paul Gauguin, Ulusal
                                                                                  Galeri, Londra)





    98
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105