Page 116 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 116

lemek suçundan mahkemeye çıkarılan Sokrates, hüküm giymiş-
            tir. David, eserin teması için Platon’un [(Pilaton), (MÖ 427-347)]
            diyaloglarından yararlanmış ve bir rahipten bilgi almıştır. Sanatçı,
            Platon’ın diyaloğunda geçen mürit sayısını azaltıp resme kendi
            yorumunu katmış, hasta olduğu için hocasının yanında buluna-
            mayan Platon’u da yaşlı hâlde resme dahil etmiştir. Sanatçının
            yirmili yaşlarda olan Platon’u yaşlı, 70 yaşında olan Sokrates’i
            ise genç ve kaslı göstermesi dikkat çekicidir.


            Çözümleme
            Cepheden bakılarak yapılan resimde açık kompozisyon uygulan-      Görsel 2.90 (a)
            mış, odak noktası olarak Sokrates belirlenmiştir. Kırmızı, beyaz,
            gri, lacivert renklerin hâkimiyeti görülen resimde açık-koyu ve sı-
            cak-soğuk renkler dengelidir (Görsel 2.85). Loş bir ortama sahip
            mekânın orta bölümünde yoğunlaşan ışık, Sokrates’i ön plana
            çıkararak odak noktasını daha da güçlendirmiştir. Özellikle insan
            teni ve kıyafetlerindeki ışık-gölge, resimdeki ön-arka plan ilişkisi,
            çizgi ve hava perspektifi başarılı bir şekilde uygulanarak derinlik
            hissi yaratılmıştır. Figürlerin kıyafetlerinde eğri çizgiler, mekânda
            ve eşyalarda ise düz çizgiler hâkimdir. Mekândaki eşyalarda ge-
            ometrik şekiller yer alırken insan bedeni ve kumaşlarda organik
            şekiller vardır. Resimde oran-orantıya önem verilmiş, nesne ve
            figürler gerçek boyutlarında yapılmıştır. Organik ve yapay doku
            resim yüzeyinde görülmektedir.
                                                                              Görsel 2.90 (b)
            Yorumlama
            David  bu  eserinde  öğrencileri  tarafından  hapishanede    ziyaret
            edilen Sokrates’in kendisine verilen zehri içmeden önceki duru-
            munu ve yakınlarının bu olaydan duyduğu üzüntüyü anlatmak-
            tadır. Mimari öge olan kemer kullanılarak Klasik Dönem’e gön-
            derme yapılmıştır. Sahnenin ortasında beyaz kıyafeti ile yatakta
            oturan Sokrates’in kıyafetinin beyaz olması masumiyetini sem-
            bolize eder [Görsel 2.90 (a)]. Yatağının üzerinde arpın bulunması
            ise Sokrates’in arp çalmaya devam ettiğinin, ölümden korkma-
            dığının göstergesi gibidir. Sokrates’in solundaki kırmızı kıyafetli
            kişi zehir dolu kâseyi Sokrates’e uzatırken yüzünü geri çevirmesi
            aslında  bu  eylemi  yapmak  istemediğini  hissettirir  [Görsel  2.90
            (b)]. Yatağın ayak ucuna sırtını yaslayıp başı önünde olan Sokra-  Görsel 2.90 (c)
            tes’in öğrencisi Platon [Görsel 2.90 (c)], Sokrates’in yanında yer
            alan yakın arkadaşı Kriton [Görsel 2.90 (ç)], arka planda duvarda
            kapanıp ağlayan Apollodorus (Apollodorus), zindanın merdiven-
            lerindeki Sokrates’in eşi ve sağda grup hâlinde görülen figürler
            yaşanan duruma şahit olmuşlar, duydukları derin üzüntü yüzleri-
            ne ve bedenlerine yansımıştır.
            Yargı
            Yaşanmış bir olayı anlattığı için tarihî özelliği olan “Sokrates’in
            Ölümü” adlı eserde plastik ve estetik unsurların dengeli bir şe-
            kilde verilmesi açısından eser başarılıdır. Müzelerde sergilene-
            bilecek, kendinden sonraki eserlere ışık tutabilecek değerde ve
            güzelliktedir. Bu eser yansıtmacı kuram içerisinde değerlendirilir.
                                                                              Görsel 2.90 (ç)


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    113
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121