Page 138 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 138
ise kilise ve belediye görevlileri yer almaktadır. Kadınların yas kı-
yafeti olan siyah renkte elbiseler giydiği ve beyaz başlık taktıktığı
görülür. Orta ve en önemli planda ise kilise görevlileri ve beledi-
ye meclis üyeleri yer alır. Katolik geleneklerine göre gömülmekte
olan Courbet‘in amcasının cenaze töreninde rahip, [Görsel 2.117
(a)] elindeki İncil'i okumaktadır. Rahibin önünde diz çökmüş hâl-
de duran figür [Görsel 2.117 (b)], cenazeyi gömmeyi bekleyen
köylüdür. Rahibin arka tarafında duran beyaz cübbeliler ise din
adamları sınıfına aittir. Din adamlarından biri, elinde uzun bir
sopa tutmaktadır. Sopanın başında “Çarmıha Gerilmiş İsa” iko-
nu bulunmaktadır. Mezarın diğer başında, rahibin tam karşısın-
da eli açık pozisyonda duran kişi ise belediye başkanıdır. Beyaz Görsel 2.117 (a)
kıyafeti ile çocuk, dua eden rahip, diz çökmüş kişi resmin odak
noktasını oluşturur. Figürlerin kıyafetlerinde eğri çizgiler, arka
plandaki tepelerde ise düz ve yatay çizgiler görülmektedir. Re-
simde renk perspektifi uygulanarak derinlik hissi oluşturulmuştur.
Kompozisyonda yoğunluk ön plandaki figürlerde görülmektedir.
Resmin geneli figür, mekân ve kompozisyon olarak doğal, or-
ganik şekillerden oluşmaktadır. Kırmızı, beyaz, siyah, gri, laci-
vert, yeşil renklerin kullanıldığı resimde kontrastlık görülmez.
Arka plândaki açık renk ve figürlerdeki koyu renk değeri, vurgu
yoğunluğunu güçlendirmiştir. Doğal dokuya yer verilen resimde
kullanılan doğa ve figürler kendi içerisinde orantılı olarak gerçek
büyüklüğünde yapılmıştır. İnsan teni ve kıyafetlerdeki ışık ve ton
değerleri başarılı bir şekilde vurgulanmıştır. Görsel 2.117 (b)
Yorumlama
Sanatçı eserinde kasaba halkı ve yakın çevresini ölen amcası-
nın cenaze töreninde resimlemiştir. Yaşlı, orta yaşlı ve çocukla-
rın eserde yer alması, cenaze törenindeki kişilerin birbirlerini iyi
tanıyan bir topluluk olduğu hissettirir. Uzun süredir tanıdıkları bu
yaşlı kişinin aralarından ayrılması dolayısıyla cenaze için bir ara-
ya gelmiş olan bu topluluk, çok hüzünlü, acılı ve yaslıdır. Sanat-
çı ölen amcasına olan sevgisi ve saygısını bu eserle göstermek
istemiş olabilir. Aynı zamanda bu eser resim tarihinde sıradan
bir kişinin cenaze töreninin yansıtılması açısından da dikkat çe-
kicidir. Yas, acı, üzüntü, keder gibi duygular figürlerin yüz ve be-
den ifadelerinden anlaşılmaktadır. Kasvetli bir atmosferde katı, Görsel 2.117 (c)
durağan figürler taşlaşmış görünümdedirler. Bir cenaze töreni
olmasından kaynaklı olarak dini semboller görülmektedir. Bunun
dışında törene eşlik eden çocuk [Görsel 2.117 (c)] ve köpek de
[Görsel 2.117 (ç)] gelecek ve sadakat duygularının simgesi olabi-
lir. Bu eserde aile bağlarının gücü ve önemi öne çıkar.
Yargı
Yaşanmış bir olayı anlatması açısından tarihî belge özelliği de
taşıyan “Ornans’ta Cenaze Töreni” adlı eser müzeye konmaya
değerdir. Sanatçı acı duyduğu bu olayı, cenaze töreni aracılığıyla
etkileyici bir şekilde izleyiciye aktarmıştır. Eser, doğayı ve nes-
neleri en doğru şekilde tasvir ettiği için yansıtmacı kuram içinde
değerlendirilir. Görsel 2.117 (ç)
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 135