Page 138 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 138

ise kilise ve belediye görevlileri yer almaktadır. Kadınların yas kı-
            yafeti olan siyah renkte elbiseler giydiği ve beyaz başlık taktıktığı
            görülür. Orta ve en önemli planda ise kilise görevlileri ve beledi-
            ye meclis üyeleri yer alır. Katolik geleneklerine göre gömülmekte
            olan Courbet‘in amcasının cenaze töreninde rahip, [Görsel 2.117
            (a)] elindeki İncil'i okumaktadır. Rahibin önünde diz çökmüş hâl-
            de duran figür [Görsel 2.117 (b)], cenazeyi gömmeyi bekleyen
            köylüdür. Rahibin arka tarafında duran beyaz cübbeliler ise din
            adamları  sınıfına  aittir.  Din  adamlarından  biri,  elinde  uzun  bir
            sopa tutmaktadır. Sopanın başında “Çarmıha Gerilmiş İsa” iko-
            nu bulunmaktadır. Mezarın diğer başında, rahibin tam karşısın-
            da eli açık pozisyonda duran kişi ise belediye başkanıdır. Beyaz   Görsel 2.117 (a)
            kıyafeti ile çocuk, dua eden rahip, diz çökmüş kişi resmin odak
            noktasını  oluşturur.  Figürlerin  kıyafetlerinde  eğri  çizgiler,  arka
            plandaki tepelerde ise düz ve yatay çizgiler görülmektedir. Re-
            simde renk perspektifi uygulanarak derinlik hissi oluşturulmuştur.
            Kompozisyonda yoğunluk ön plandaki figürlerde görülmektedir.
            Resmin  geneli  figür,  mekân  ve  kompozisyon  olarak  doğal,  or-
            ganik  şekillerden  oluşmaktadır.  Kırmızı,  beyaz,  siyah,  gri,  laci-
            vert,  yeşil  renklerin  kullanıldığı  resimde  kontrastlık  görülmez.
            Arka plândaki açık renk ve figürlerdeki koyu renk değeri, vurgu
            yoğunluğunu güçlendirmiştir. Doğal dokuya yer verilen resimde
            kullanılan doğa ve figürler kendi içerisinde orantılı olarak gerçek
            büyüklüğünde yapılmıştır. İnsan teni ve kıyafetlerdeki ışık ve ton
            değerleri başarılı bir şekilde vurgulanmıştır.                    Görsel 2.117 (b)


            Yorumlama
            Sanatçı eserinde kasaba halkı ve yakın çevresini ölen amcası-
            nın cenaze töreninde resimlemiştir. Yaşlı, orta yaşlı ve çocukla-
            rın eserde yer alması, cenaze törenindeki kişilerin birbirlerini iyi
            tanıyan bir topluluk olduğu hissettirir. Uzun süredir tanıdıkları bu
            yaşlı kişinin aralarından ayrılması dolayısıyla cenaze için bir ara-
            ya gelmiş olan bu topluluk, çok hüzünlü, acılı ve yaslıdır. Sanat-
            çı ölen amcasına olan sevgisi ve saygısını bu eserle göstermek
            istemiş olabilir. Aynı zamanda bu eser resim tarihinde sıradan
            bir kişinin cenaze töreninin yansıtılması açısından da dikkat çe-
            kicidir. Yas, acı, üzüntü, keder gibi duygular figürlerin yüz ve be-
            den ifadelerinden anlaşılmaktadır. Kasvetli bir atmosferde katı,   Görsel 2.117 (c)
            durağan  figürler  taşlaşmış  görünümdedirler.  Bir  cenaze  töreni
            olmasından kaynaklı olarak dini semboller görülmektedir. Bunun
            dışında törene eşlik eden çocuk [Görsel 2.117 (c)] ve köpek de
            [Görsel 2.117 (ç)] gelecek ve sadakat duygularının simgesi olabi-
            lir. Bu eserde aile bağlarının gücü ve önemi öne çıkar.


            Yargı
            Yaşanmış bir olayı anlatması açısından tarihî belge özelliği de
            taşıyan “Ornans’ta Cenaze Töreni” adlı eser müzeye konmaya
            değerdir. Sanatçı acı duyduğu bu olayı, cenaze töreni aracılığıyla
            etkileyici bir şekilde izleyiciye aktarmıştır. Eser, doğayı ve nes-
            neleri en doğru şekilde tasvir ettiği için yansıtmacı kuram içinde
            değerlendirilir.                                                  Görsel 2.117 (ç)


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    135
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143