Page 178 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 178

Çözümleme
            Açık kompozisyon anlayışı uygulanan bu resim cepheden bakı-
            larak yapılmıştır. Tek bir odak noktası olmadığı için dikkat resim
            yüzeyinde  çeşitli  noktalara  dağılmaktadır.  Siyah,  beyaz  ve  gri
            renkler kullanılan eserdeki renk dağılımları dengelidir. Kolaj izle-
            nimi veren eserde geometrik form kullanımı yoğundur. Resimde
            figürleri çevreleyen eğri, kırık ve düz kontür çizgileri kullanılmıştır.
            Monokrom olan eserde geometrik formlarla yapay doku oluştu-
            rulmuştur.  Perspektifin  kullanılmadığı  resimde  espaslarla  alan
            derinliği güçlü bir şekilde verilmiştir. Biçimsel düzen, geometrik
            ve simgesel formlarla bir araya getirilirken mekânda biçimler üst
            üste yan yana yerleştirilmiştir.
                                                                              Görsel 3.57 (a)
            Yorumlama

            Picasso’nun  Guernica’ya  düzenlenen  saldırıya  tepkisini  açık
            bir  dille  ifade  ettiği  görülmektedir.  Sanatçı  resminde,  savaşın
            acı gerçeklerini gözler önüne sermektedir. Resimde at ve boğa
            "hoyratlığın ve karanlığın" simgeleri olarak kullanılmıştır [Görsel
            3.57 (b)]. “Ölmüş bir çocuğunun ardından ağlayan anne Pieta’yı
            [Görsel 3.57 (c)], lambalı kadın Özgürlük Anıtı’nı anımsatmakta-
            dır [Görsel 3.57 (ç)]. Bir elinde kırık bir kılıç taşıyan savaşçı ise
            kahramanca savunmanın alışılagelmiş sembolüdür. Işığa baka-
            rak ilerleyen kadının bakışlarının boş olması, yerde yatan ölmüş
            askerin kılıcında bir çiçeğin filizlenmesi, bebeğinin öldürülmesiy-
            le çılgına dönmüş bir annenin acıyla çığlık atması ve yangından   Görsel 3.57 (b)
            kaçan figür eserde ölümü, acıyı, şiddeti ve çaresizlik duygularını
            yansıtmaktadır. Yaşanan olayın en gergin anları yüzey üzerinde
            donmuşcasına verilmiştir. Tek renk seçimi "Bask bölgesi maden-
            lerinin ve maden işçilerinin bolluk ve ölüm rengi olan gümüş-civa
            parlaklığına…" bir gönderme yapar ve şiddetin yarattığı dehşete
            uygun bir renk olarak görülür. Resim; ölüm-yaşam, savaş-barış,
            aydınlık ve karanlık, acı, isyan ve haykırış gibi tematik çağrışım-
            lar yapmaktadır.

            Yargı
            Dünya çapında anıtsal bir statü kazanmış ve savaşın trajedile-
            rini anlatan bu eser sanatçının isteği üzerine Birleşmiş Milletler
            Salonu'nda sergilenerek barışın simgesi hâline gelmiştir. Guer-
            nica, dünya çapında en çok tanınan eserlerden biri olmuş, tüm    Görsel 3.57 (c)
            dünyanın dikkatini İspanyol İç Savaşı’na çekmeyi başarmıştır. Bu
            yüzden işlevsel bir eserdir. Eser, sergilendiği yerlerde büyük yan-
            kı uyandırmı, karmaşık düzenlenmesine rağmen çarpıcı simge-
            ler sayesinde alımlayıcıda yaratılmak istenen dehşet, acıma ve
            çaresizlik  duygularını  oluşturmayı  başarabilmiştir.  Günümüzde
            yüzlerce kaynakta yer alarak genç kuşaklara kadar aktarılan Gu-
            ernica Baskını’nın unutulmamasında bu eserin önemi büyüktür.
            Guernica Baskını eserin sergilenişine kadar sadece İspanyolla-
            rın ve Almanların bildiği bir olay iken Picasso’nun eseri sergile-
            mesiyle tüm dünyanın öğrendiği bir vahşet olarak yer almıştır.
            Bu yönüyle tarihî değer taşıyan bu eser müzeye sergilenmeye
            değerdir. Eser, dışavurumcu ve biçimci kuramlar çerçevesinde      Görsel 3.57 (ç)
            değerlendirilir.


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    175
   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183