Page 178 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 178
Çözümleme
Açık kompozisyon anlayışı uygulanan bu resim cepheden bakı-
larak yapılmıştır. Tek bir odak noktası olmadığı için dikkat resim
yüzeyinde çeşitli noktalara dağılmaktadır. Siyah, beyaz ve gri
renkler kullanılan eserdeki renk dağılımları dengelidir. Kolaj izle-
nimi veren eserde geometrik form kullanımı yoğundur. Resimde
figürleri çevreleyen eğri, kırık ve düz kontür çizgileri kullanılmıştır.
Monokrom olan eserde geometrik formlarla yapay doku oluştu-
rulmuştur. Perspektifin kullanılmadığı resimde espaslarla alan
derinliği güçlü bir şekilde verilmiştir. Biçimsel düzen, geometrik
ve simgesel formlarla bir araya getirilirken mekânda biçimler üst
üste yan yana yerleştirilmiştir.
Görsel 3.57 (a)
Yorumlama
Picasso’nun Guernica’ya düzenlenen saldırıya tepkisini açık
bir dille ifade ettiği görülmektedir. Sanatçı resminde, savaşın
acı gerçeklerini gözler önüne sermektedir. Resimde at ve boğa
"hoyratlığın ve karanlığın" simgeleri olarak kullanılmıştır [Görsel
3.57 (b)]. “Ölmüş bir çocuğunun ardından ağlayan anne Pieta’yı
[Görsel 3.57 (c)], lambalı kadın Özgürlük Anıtı’nı anımsatmakta-
dır [Görsel 3.57 (ç)]. Bir elinde kırık bir kılıç taşıyan savaşçı ise
kahramanca savunmanın alışılagelmiş sembolüdür. Işığa baka-
rak ilerleyen kadının bakışlarının boş olması, yerde yatan ölmüş
askerin kılıcında bir çiçeğin filizlenmesi, bebeğinin öldürülmesiy-
le çılgına dönmüş bir annenin acıyla çığlık atması ve yangından Görsel 3.57 (b)
kaçan figür eserde ölümü, acıyı, şiddeti ve çaresizlik duygularını
yansıtmaktadır. Yaşanan olayın en gergin anları yüzey üzerinde
donmuşcasına verilmiştir. Tek renk seçimi "Bask bölgesi maden-
lerinin ve maden işçilerinin bolluk ve ölüm rengi olan gümüş-civa
parlaklığına…" bir gönderme yapar ve şiddetin yarattığı dehşete
uygun bir renk olarak görülür. Resim; ölüm-yaşam, savaş-barış,
aydınlık ve karanlık, acı, isyan ve haykırış gibi tematik çağrışım-
lar yapmaktadır.
Yargı
Dünya çapında anıtsal bir statü kazanmış ve savaşın trajedile-
rini anlatan bu eser sanatçının isteği üzerine Birleşmiş Milletler
Salonu'nda sergilenerek barışın simgesi hâline gelmiştir. Guer-
nica, dünya çapında en çok tanınan eserlerden biri olmuş, tüm Görsel 3.57 (c)
dünyanın dikkatini İspanyol İç Savaşı’na çekmeyi başarmıştır. Bu
yüzden işlevsel bir eserdir. Eser, sergilendiği yerlerde büyük yan-
kı uyandırmı, karmaşık düzenlenmesine rağmen çarpıcı simge-
ler sayesinde alımlayıcıda yaratılmak istenen dehşet, acıma ve
çaresizlik duygularını oluşturmayı başarabilmiştir. Günümüzde
yüzlerce kaynakta yer alarak genç kuşaklara kadar aktarılan Gu-
ernica Baskını’nın unutulmamasında bu eserin önemi büyüktür.
Guernica Baskını eserin sergilenişine kadar sadece İspanyolla-
rın ve Almanların bildiği bir olay iken Picasso’nun eseri sergile-
mesiyle tüm dünyanın öğrendiği bir vahşet olarak yer almıştır.
Bu yönüyle tarihî değer taşıyan bu eser müzeye sergilenmeye
değerdir. Eser, dışavurumcu ve biçimci kuramlar çerçevesinde Görsel 3.57 (ç)
değerlendirilir.
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 175