Page 181 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 181

3.1.4. Soyut Sanat Akımı
               Temel Kavramlar

               Soyut                                Hazırlık Çalışmaları
               Bezeme                           1.  Soyut kavramı size ne ifade ediyor?
               İnformel                         2.  Soyut sanat eserlerinde nasıl bir ruh hâli sezinlenebilir?
               Strüktüel                            Neden?
               Nonfigüratif
                                                3.  Soyut sanat eseri size ne hissettiriyor?
                                                4.  Sanatçı neden soyut ifade biçimini seçmiş olabilir?



                                              Soyut sanat renk, çizgi ve doku gibi çeşitli unsurların bilinen nes-
                                              neleri çağrıştırmayacak biçimde kullanımı sonucunda ortaya çı-
                                              kan geometrik veya kendine özgü bir biçimi olmayan imgelerle
                                              oluşturulan düzenlemelerdir.
                                              Nesnel olmayan soyut sanat, hayal ürünü olabileceği gibi, doğa-
                                              daki bir nesnenin biçiminin sadeleştirilmesi, arıtılması ve defor-
                                              masyonu ile de elde edilebilir. Soyut sanatçılar eserlerinde görsel
                                              dünyanın çizgi, renk, biçim ve mekân gibi niteliklerini insan zihni-
                                              nin dolaysız belirtileri olarak sunma amacı gütmüşlerdir (Görsel
                                              3.59). Soyut biçimlerin en yoğun kullanımı bezeme motiflerinde
                                              görülür. Bunlar, doğal biçimlerden kaynaklanabileceği gibi, tama-
                                              men geometrik tekrarlar veya bunların birleşimi de olabilir.
                                              20.yy.da  soyut  sanatın  gelişmesi,  endüstri  tasarımı,  resim  ve
                                              heykel sanatlarının birbirleri ile yakın ilişkilerine bağlıdır. Endüst-
                                              riyel üretim ve yapı teknolojilerinin yapıyı öne çıkarması resim
                                  Görsel 3.59
                                              ve heykelde geometrik ve yapısal düzenlerin yoğunluğunu artır-
                  “Turuncu ve Siyah Duvar”, 1952,   mıştır. Bunun yanında ilkel sanatların (Afrika Yerlileri, Eskimolar
                                  Franz Kline  ve Polinezya kültürleri) incelenmesi, Sigmund Freud’un evrensel
                    [(Franz Klayn), (1910-1962)],
                                  tuv.üz.yağb.,  ifade ve simgeler üzerindeki çalışmaları, sanatta bilinçaltı ile ilgili
                    Thyssen-Bornemisza Müzesi,   arayışlar soyut sanatı geliştirmiştir.
                                      Madrid




































                178   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186