Page 186 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 186

sı, sol üst köşeye konumlandırılmış pembe hâle ile çevrelenmiş
            siyah içindeki mor bir dairedir [Görsel 3.68 (a)]. Çeşitli çizgiler ve
            geometrik formların tekrarı ile ritim ve hareket oluşturulmuştur.
            Kompozisyonda  sıcak  ve  soğuk  renklerin  kullanımı  dengelidir.
            Eserin her tarafına yayılan rengin aksine, çizgiler ve geometrik
            formlar resmi dinamik bir dengede yapılandırmıştır. Aynı zaman-
            da çizgiler derinlik ve perspektifi veren farklı boyutlardaki kare
            ve üçgen gibi geometrik formları da oluşturmaktadırlar. Çizgiler,
            kompozisyona yön ve hareket verir. Ayrıca, merkezdeki iki çizgi
            gözümüzü yukarı doğru yönlendirir ve bir üçgen oluşturur. Eser-
            de  kullanılan  renkler  ve  geometrik  formlarla  yapay  doku  etkisi
            oluşturulmuştur. Kompozisyonda yer alan görsel unsurların hep-
            sinin kendi içinde denge, oran, orantı ve renk açısından uyumu
            söz konusudur.


            Yorumlama                                                         Görsel 3.68 (a)

            Bir  sanat  eseri  üretmeyi  sağlamak  amacıyla  ses  ve  renk  ara-
            sındaki  ilişkiye  ilgi  duyan  Kandinsky  yaptığı  araştırmalarını  re-
            simlerinde kullanmıştır. Kandinsky’nin renk teorisine göre siyah,
            sessizliği  simgelerken  turuncu  en  yüksek  erkek  sesini  ve  alto
            aralığındaki ilgili müzik aletlerini gösterir. Pembe renk ise uyum-
            suz  seslerin  etkisinin  azaltılması  veya  sert  tonların  yumuşatıl-
            ması  olarak  yorumlanabilir.  Sarı  renk,  mavi  ve  kırmızı  daireler
            etrafında bir hâle meydana getirirken rahatsızlık ve öfkeyi temsil
            ederek müzikal açıdan yüksek sesli trompetin çığlıkları anlamı-
            na  gelebilir.  Kandinsky’nin  dinî  inançları,  eserlerini  etkilemiştir.
            Çağlar boyunca çeşitli kültürler tarafından kullanılan dini bir sem-
            bol olan hâle, birden fazla anlama sahiptir.  Sanatçı bu sembolü
            çalışmalarında  dairenin  etrafında  kullanmaktadır  [Görsel  3.68
            (a)]. Resimdeki daireler, ızgaralar, dikdörtgenler, yarım daireler,
            üçgenler  ve  diğer  matematiksel  formların  kullanımı,  ressamın
            geometrik  şekillerin  mistik  özelliklerine  olan  inancı  ile  tutarlıdır
            [Görsel 3.68 (b)].
                                                                              Görsel 3.68 (b)
            Yargı
            Renk, çizgi ve geometrik formlardan oluşan "Kompozisyon VIII",
            ilgi çekici bir soyut sanat örneğidir. Çeşitli geometrik formlar ve
            çizgilerle  heyecan  verici,  başarılı  bir  sanat  eseri  oluşturulmuş-
            tur. Dışavurumcu kuram çerçevesinde değerlendirilebilecek olan
            eser müzelerde sergilenmeye değerdir.


















                                                                              Görsel 3.68 (c)

                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    183
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191