Page 214 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 214

mış sandalyenin tanımı bulunmaktadır [Görsel 3.104 (a), 3.104
            (b), 3.104 (c)]. Ortak olan tek şeyin sandalye olduğu eserde tüm
            nesneler aynı derecede dikkat çekmektedir. Sandalyenin ve fo-
            toğrafının gerçek boyutlarında sergilenmesi sorgulama sürecine
            katkı sağlamıştır.
            Bu eserde plastik ve estetik unsurları önemsemekten çok anlama
            doğru bir yöneliş söz konusudur. Nesneler arasındaki boşluklar
            ve aralarındaki ilişki, sanatçı tarafından belirlenmiş belirli bir ala-
            na sığdırılmaya çalışılmamıştır. Fikir ve ifadenin önemli olduğu
            bu eserde, olabildiğince yalın bir ifade ile izleyicinin eseri sorgu-
            laması sağlanmıştır. Sanatçının düzenlediği çalışmanın alımlayı-
            cı tarafından doğru bir şekilde anlaşılması için eserin sergilendiği
            her mekânın ışığı önemlidir. Bu düzenlemede sandalyede doğal,
            dokular gözlenirken fotoğrafta yapay dokular gözlenir.

            Yorumlama
                                                                              Görsel 3.104 (a)
            Bu eserde sanatçı, gerçek ve taklit ile ilgili önemli sorular orta-
            ya  koyar.  Eserdeki  gerçek,  sandalyenin  fotoğrafıdır.  Eser  yeni
            mekâna  taşındığında  fotoğrafta  değiştirilir.  Kosuth’un  ahşap
            sandalyesi  kullanım  fonksiyonlarından  uzaklaştırılarak  üzerin-
            de düşünülecek bir sanat nesnesi olarak yeni anlamlar kazanır.
            Sandalyenin fiziksel görüntüsü önemsizdir. Önemli olan fikirdir.
            Sanatçı, gerçek bir sandalye ile sandalyenin fotoğrafını yan yana
            koyarak neden bir fotoğrafı sanat olarak kabul ederken nesnenin
            kendisini sanat olarak kabul etmeyişimizi sorar. Amacı, bir nes-
            nenin temsilinin ya da açıklamasının o nesneyle nasıl bir ilişki
            içinde olduğunu; bu ilişkilerin hangi süreçlerden geçtiğini ve bir
            formun diğerinden daha değerli olup olmadığını sorgulamak ve
            sorgulatmaktır.

            Sandalyenin sözlük tanımını okuyan izleyici, sözcükleri doğrudan
            fiziksel ahşap sandalye veya fotoğraftaki sandalye ile ilişkilendi-
            rirken sadece yazıyı okuduğunda bu tanım diğer sandalyelerle
            ilgili başka deneyimleri de çağrıştırabilir. Eserdeki nesneler tek   Görsel 3.104 (b)
            başına bir anlam taşımaz, mekân ve nasıl yerleştirildiğiyle birlikte
            kimliğini bulur. Sanatçının anlatmak istediği fikir, izleyicinin zih-
            ninde kavrandığında çalışma sanat eseri olmuştur.


            Yargı

            Kosuth'un sandalyenin kendisini, fotoğrafını ve kavramını birara-
            da düzenleyerek sergilemesinin amacı sanattaki güzel ve işlev-
            selliğe dikkat çekebilmek ve alımlayıcıyı sorgulatabilmektir.
            Düşündüren, klasik sanat anlayışından uzak bir tavırda yapılan
            eser  fikir  ve  öz  bakımından  kendisinden  sonraki  sanatçılara,
            eserlere ışık tutabilecek önemde ve Modern Sanatlar Müzelerin-
            de sergilenebilecek değerdedir. Bu yönüyle sanat kuramlarından
            avangard kuram içinde değerlendirilir.




                                                                              Görsel 3.104 (c)



                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    211
   209   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219