Page 209 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 209
Etkinlik
Aşağıdaki görseli (Görsel 3.98) inceleyiniz, metni okuyup
soruları cevaplayınız.
Görsel 3.98
“Şişe Askılığı”, 1914,
Marcel Duchamp
David Bainbridge’ın [(Devid Benbırıç), (1968- )] ve Marcel Du-
champ’ın çalışmaları yapıldığı dönemde tartışma yaratmıştır.
Bainbridge’in “Vinç”i sanatçı atölyesinde üretilip, sanat dışı
bir ortam olan çocuk parkına yerleştirilmiş, Duchamp’ın “Şişe
Askılığı” ise sanat dışı bir yaklaşımla seri üretilerek bir sanat
kurumuna konulmuştur. Her iki durumda da nesneler, sanat
nesneleri olarak tanınabilecek niteliklerden yoksundur.
Duchamp’ın eseri (Görsel 3.98) bir sanat müzesine yerleştiri-
lince sanat olmuştu ama bir lokantaya konulursa yalnızca iş-
levsel bir nesne olacaktı. Aynı şekilde Bainbridge’in eseri de
bir sanat okulunda yapılan bir sanat nesnesiydi ama bir parka
yerleştirildiği için bir oyun aracı olmuştu. Aynı eser eğer günün
birinde bir müzeye veya sanat kurumuna taşınırsa yeniden
sanat nesnesi olabilir.
1. Kavramsal bir eser üretmek için önemli olan nedir?
2. Kavramsal bir çalışmanın sanat eseri sayılabilmesi
için tasarlanma amacı önemli midir? Açıklayınız.
3. “Bir sanat durumunun varlığının tanınması, onların yapıl-
dığı ya da yerleştirildikleri mekâna bağlıdır.” diyebilir mi-
yiz. Neden?
4. Bainbridge’in “Vinç”i bir müzeye veya sanat kurumu-
na taşınırsa yeniden sanat nesnesi olabilir mi? Neden?
206 SANAT ESERLERİ ANALİZİ