Page 205 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 205
Temel Kavramlar 3.1.7. Kavramsal Sanat Akımı
Kavram Hazırlık Çalışmaları
Kavramsal 1. Kavram ne demektir?
Fikir 2. Daha önce kavramsal bir sanat eseri gördünüz mü?
Yönelim
Eleştiri 3. Kavramsal sanat eserinden ne algıladınız?
Kavramsal sanat,1960’lı yıllarda Batı’da ve Batılılaşan ülkeler-
de müze ve galeriler tarafından dayatılan “sanatsal kategorilere”
tepki olarak doğmuştur. Müze ve galeriler izleyiciye açıkça “Bu
sanattır.” açıklamasında bulunurken kavramsal sanat, sanatın
doğasına meydan okuyarak “Sanat nedir?” sorusunu sormuştur.
Sanatın kuramsal yanını çözümlemeyi, yeniden tanımlamayı
amaçlayan kavramsal sanat, mantık ve felsefeyle yakından iliş-
kilidir. Geleneksel sanatta estetik kaygılar ön plandayken kav-
ramsal sanatlarda arka plandadır. Kavramsal sanata kısaca “fikir
sanatı” da denilir. Sanatçı, o güne kadar sanatta bulunan gele-
neksel malzemelerin ve biçimlerin dışında düşünmeye başlayıp
düşüncelerini uygun malzemeler aracılığıyla ifade etmiştir. Kav-
ramın önemli olduğu ve estetik olgusuna mesafeli duran, düşün-
sel bir sanat eylemidir. Kavramsal sanatçılar, sanat dünyasının
geleneksel alışkanlıklarına ve yöntemlerine büyük ölçüde esnek-
lik kazandırmışlardır.
Etkinlik
Kavramsal Sanat Dönem Özellikleri
• Kavramsal sanat terimi, 1960’ların ortalarında alışılmamış
sanat eserleri için kullanılmaya başlanır.
• Joseph Beuys [(Josep Boys), (1921-1986)], halka açık
alanlarda “aksiyon” performansları yapmaya başlar.
• Filozof ve sanat karşıtı aktivist Henry Flynt [(Henri Flint) ,
(1940- )], ilk kez 1961’de “kavram sanatı” terimini kullanır.
• Sol LeWitt [(Sol Levit), (1928-2007)] bir dergide yayın-
lanan makalesinde “kavramsal sanat” terimini kullanır ve
tanıtır.
• Marcel Duchamp [(Marsel Duşamp), (1887-1968)] üstün-
de “R.Mutt” imzası bulunan, bir kaideye yerleştirilmiş pisu-
varı üretir (Görsel 3.89).
• Joseph Kosuth’ın [(Josep Kasıt), (1947- )] “Bir ve Üç San-
dalye” adlı çalışmasını yapar.
• Belçikalı Marcel Broodthaers [(Marsel Buruders), (1924-
1976)], Brüksel’deki evinde Modern Sanat Müzesi adlı
enstalasyon (yerleştirme) çalışmasını gerçekleştirir.
• Amerikalı Robert Barry sanat eseriyle telepatik ilişki kur-
makla ilgili sözlü bildiriden ibaret "Telepatik Eser"i yapar.
• Sanatçı Michael Craig-Martin’in [(Maykıl Kırek Martin),
Görsel 3.89 (1941- )] kolejde ders vermeye başlamasıyla genç İngiliz
“Çeşme”,1917, Marcel Duchamp,
Tate Modern, Londra sanatçılar akımda etkili olur.
202 SANAT ESERLERİ ANALİZİ