Page 205 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 205

Temel Kavramlar                 3.1.7. Kavramsal Sanat Akımı

               Kavram                              Hazırlık Çalışmaları
               Kavramsal                        1.  Kavram ne demektir?
               Fikir                            2.  Daha önce kavramsal bir  sanat eseri gördünüz mü?
               Yönelim
               Eleştiri                         3.  Kavramsal sanat eserinden ne algıladınız?
                                              Kavramsal  sanat,1960’lı  yıllarda  Batı’da  ve  Batılılaşan  ülkeler-
                                              de müze ve galeriler tarafından dayatılan “sanatsal kategorilere”
                                              tepki olarak doğmuştur. Müze ve galeriler izleyiciye açıkça “Bu
                                              sanattır.”  açıklamasında  bulunurken  kavramsal  sanat,  sanatın
                                              doğasına meydan okuyarak “Sanat nedir?” sorusunu sormuştur.
                                              Sanatın  kuramsal  yanını  çözümlemeyi,  yeniden  tanımlamayı
                                              amaçlayan kavramsal sanat, mantık ve felsefeyle yakından iliş-
                                              kilidir.  Geleneksel  sanatta  estetik  kaygılar  ön  plandayken  kav-
                                              ramsal sanatlarda arka plandadır. Kavramsal sanata kısaca “fikir
                                              sanatı” da denilir. Sanatçı, o güne kadar sanatta bulunan gele-
                                              neksel malzemelerin ve biçimlerin dışında düşünmeye başlayıp
                                              düşüncelerini uygun malzemeler aracılığıyla ifade etmiştir. Kav-
                                              ramın önemli olduğu ve estetik olgusuna mesafeli duran, düşün-
                                              sel bir sanat eylemidir. Kavramsal sanatçılar, sanat dünyasının
                                              geleneksel alışkanlıklarına ve yöntemlerine büyük ölçüde esnek-
                                              lik kazandırmışlardır.

                                                     Etkinlik

                                                Kavramsal Sanat Dönem Özellikleri

                                                •   Kavramsal sanat terimi, 1960’ların ortalarında alışılmamış
                                                   sanat eserleri için kullanılmaya başlanır.
                                                •   Joseph  Beuys  [(Josep  Boys),  (1921-1986)],  halka  açık
                                                   alanlarda “aksiyon” performansları yapmaya başlar.
                                                •   Filozof ve sanat karşıtı aktivist Henry Flynt [(Henri Flint) ,
                                                   (1940- )], ilk kez 1961’de “kavram sanatı” terimini kullanır.
                                                •   Sol  LeWitt    [(Sol  Levit),  (1928-2007)]  bir  dergide  yayın-
                                                   lanan makalesinde “kavramsal sanat” terimini kullanır ve
                                                   tanıtır.

                                                •   Marcel Duchamp [(Marsel Duşamp), (1887-1968)] üstün-
                                                   de “R.Mutt” imzası bulunan, bir kaideye yerleştirilmiş pisu-
                                                   varı üretir (Görsel 3.89).
                                                •   Joseph Kosuth’ın [(Josep Kasıt), (1947- )]  “Bir ve Üç San-
                                                   dalye” adlı çalışmasını yapar.
                                                •   Belçikalı Marcel Broodthaers [(Marsel Buruders), (1924-
                                                   1976)],  Brüksel’deki  evinde  Modern  Sanat  Müzesi  adlı
                                                   enstalasyon (yerleştirme) çalışmasını gerçekleştirir.

                                                •   Amerikalı Robert Barry sanat eseriyle telepatik ilişki kur-
                                                   makla ilgili sözlü bildiriden ibaret "Telepatik Eser"i yapar.

                                                •   Sanatçı  Michael  Craig-Martin’in  [(Maykıl  Kırek  Martin),
                                  Görsel 3.89      (1941-  )] kolejde ders vermeye başlamasıyla genç İngiliz
                 “Çeşme”,1917, Marcel Duchamp,
                           Tate Modern, Londra     sanatçılar akımda etkili olur.


                202   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210