Page 202 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 202
tam olarak bir küre oluşturacak şekilde hesaplanmıştır. Bu bö-
lümler çizgi olarak görünür ama aslında renk alanlarıdır. Ayrıca,
bu alanlar arasındaki kare boşluklar, iç karenin renginden veya
dış bölen renk alanından farklı bir renk çizgisine sahiptir. Çapraz
olarak karşıt olan karelerin benzer renk alanları vardır ve en az
çarpık olan kareler orta ve uzak köşelerdedir. Resimde öncelik-
le sarı, siyah, mavi ve kırmızı tonları algılanır [Görsel 3.87 (a)].
Siyahlar ve maviler resmin içine girerken sarılar ve turuncular
resimden çıkıyor gibi görünür. Ayrıca sınır renkleri ve dolu kare-
ler arasındaki ilişki farklı çeyreklerde değişir. Yani, bazen dolgu
rengi geri çekilir gibi görünür ve sınır rengi öne çıkar. Küçülen
kareler, merkezden uzaklaştıkça optik yanılsamayı tamamlar.
Dört renk kullanılan yapılan resimde açık kompozisyon uygulan-
mıştır. Sıcak ve soğuk renk karşıtları dengeli bir şekilde kullanıl-
mıştır. Eser, aynı zamanda renkleri kürenin kenarına ulaştıkça
daha koyu hâle getirerek ton değerlerini kullanır. Eserde, karele- Görsel 3.87 (a)
rin içe batmış gibi görünmesi sağlanarak bir doku ve boyut etkisi
oluşturulmuştur [Görsel 3.87 (b)].
Yorumlama
Vasarely’nin "Vega-Nor" adlı eseri op-art’ı her yönüyle anlatabi-
len bir çalışmadır. Geometrik formlar ritmik olarak düzenlenmiş
ve bu biçimler üzerinde renkle modle yapılmıştır. Renk ve çizgi
unsurları göz yanılsamaları yaratmak için kullanılmıştır. Sanat-
çı model, renk ve formları değiştirerek gözü yanıltan görüntüler
oluşturmayı başarmış ve izleyicinin sanat eseri hakkında düşün-
mesini sağlamıştır.
Yargı
Bu eser, renk ve çizgilerin algıyı nasıl yanıltabildiğinin etkili bir
örneği olarak başarılı bir eserdir. Çeşitli renkler ve geometrik
formlarla dışa taşma yanılsama oluşturulan eser başarılıdır [Gör-
sel 3.87 (c)]. İyi bir kompozisyona sahip olan bu eser müzede Görsel 3.87 (b)
sergilenmeye değerdir. Sanatçı farklı çizgi değeri ve renk tonla-
rını kullanarak optik bir yanılsama yapmış ve alımlayıcı üzerinde
şaşırtıcı bir etki oluşturmayı başarmıştır. Bu eser avangart sanat
kuramı içerisinde değerlendirilir.
Görsel 3.87 (c)
SANAT ESERLERİ ANALİZİ 199