Page 202 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 202

tam olarak bir küre oluşturacak şekilde hesaplanmıştır. Bu bö-
            lümler çizgi olarak görünür ama aslında renk alanlarıdır. Ayrıca,
            bu alanlar arasındaki kare boşluklar, iç karenin renginden veya
            dış bölen renk alanından farklı bir renk çizgisine sahiptir. Çapraz
            olarak karşıt olan karelerin benzer renk alanları vardır ve en az
            çarpık olan kareler orta ve uzak köşelerdedir. Resimde öncelik-
            le sarı, siyah, mavi ve kırmızı tonları algılanır [Görsel 3.87 (a)].
            Siyahlar  ve  maviler  resmin  içine  girerken  sarılar  ve  turuncular
            resimden çıkıyor gibi görünür. Ayrıca sınır renkleri ve dolu kare-
            ler arasındaki ilişki farklı çeyreklerde değişir. Yani, bazen dolgu
            rengi geri çekilir gibi görünür ve sınır rengi öne çıkar. Küçülen
            kareler, merkezden uzaklaştıkça optik yanılsamayı tamamlar.
            Dört renk kullanılan yapılan resimde açık kompozisyon uygulan-
            mıştır. Sıcak ve soğuk renk karşıtları dengeli bir şekilde kullanıl-
            mıştır. Eser, aynı zamanda renkleri kürenin kenarına ulaştıkça
            daha koyu hâle getirerek ton değerlerini kullanır. Eserde, karele-  Görsel 3.87 (a)
            rin içe batmış gibi görünmesi sağlanarak bir doku ve boyut etkisi
            oluşturulmuştur [Görsel 3.87 (b)].


            Yorumlama
            Vasarely’nin "Vega-Nor" adlı eseri op-art’ı her yönüyle anlatabi-
            len bir çalışmadır. Geometrik formlar ritmik olarak düzenlenmiş
            ve bu biçimler üzerinde renkle modle yapılmıştır. Renk ve çizgi
            unsurları göz yanılsamaları yaratmak için kullanılmıştır. Sanat-
            çı model, renk ve formları değiştirerek gözü yanıltan görüntüler
            oluşturmayı başarmış ve izleyicinin sanat eseri hakkında düşün-
            mesini sağlamıştır.


            Yargı
            Bu eser, renk ve çizgilerin algıyı nasıl yanıltabildiğinin etkili bir
            örneği  olarak  başarılı  bir  eserdir.  Çeşitli  renkler  ve  geometrik
            formlarla dışa taşma yanılsama oluşturulan eser başarılıdır [Gör-
            sel 3.87 (c)]. İyi bir kompozisyona sahip olan bu eser müzede     Görsel 3.87 (b)
            sergilenmeye değerdir. Sanatçı farklı çizgi değeri ve renk tonla-
            rını kullanarak optik bir yanılsama yapmış ve alımlayıcı üzerinde
            şaşırtıcı bir etki oluşturmayı başarmıştır. Bu eser avangart sanat
            kuramı içerisinde değerlendirilir.




















                                                                              Görsel 3.87 (c)


                                                                            SANAT ESERLERİ ANALİZİ    199
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207