Page 207 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 207
Görsel 3.93
“Meta-Matic, No.10”, 1959,
Jean Tinguely,
Tinguely Müzesi, Basel
Kavramsal Sanat Akımı Üslup Özellikleri
• Sanatçı, mekânı sanatın ta kendisi olarak ele almaktadır. Bu
bağlamda galeri varlık nedenini değiştirerek kendisi bir yapıta
dönüşür.
• Anlatım dilini anlaşılmış anlatımın dışına çıkartır.
• Sanat nesnesini, atık meta olmaktan kurtararak sanatın dü-
şünsel bir süreç olduğunu söyler.
• Kavramsal sanat, nesnenin felsefe ve dille şekillendirilmesidir.
• İmgenin ortadan kalktığı, yerine metnin girdiği ve önceliğin
kavrama verildiği üretim şekli artık her tür malzemede, du-
rumda ve biçimde kendini ortaya koyar.
Görsel 3.94 • Sanat ve estetik ilişkisi yeniden sorgulanır; ortaya çıkan iş-
“Eksik Açık küp”, 1975,
Sol LeWitt, lerde aranması gereken "estetik haz" ve "güzel", yerini "kav-
42x42x42 cm, ram"ın önemli olduğu bir düşünce sürecine bırakır.
fırın emaye cila ile alüminyum • Kavramsal sanat algıya, biliş ve kavramaya yönelik eserler
üretir.
• Estetik kaygıları yoktur.
• Malzeme ve görünüş kaygısı yoktur.
• Fiziksel bir sonuç ortaya çıkarmak zorunda değildir.
• Sanatçılar eserlerinde yalın bir ifade kullanır.
• Kavramsal sanat eseri, izleyiciler ile birleştiğinde tamamlanır,
anlam kazanır.
• Sadece bir cümle bile sanat algısının sınırlarını genişletebilir.
• Sanatın doğasını irdeler.
• Anlatım dili olarak performans da kullanılır.
Akımın en önemli sanatçıları: Jean Tinguely [(Jan Tingıli), (1925-
1991), (Görsel 3.93)], Sol LeWitt (Görsel 3.94), Joseph Kosuth,
Joseph Beuys, Jenny Holzer, John Baldessari, Damien Hirst
[(Demıyın Hörst), (1965- )], Martin Creed ve Ai Weiwei’dir [Ayi
Veyiveyi), (Görsel 3.95)].
Görsel 3.95
“Bir Erkek Ayakkabısı”,
Ai Weiwei, ayakkabı
204 SANAT ESERLERİ ANALİZİ