Page 23 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 23

B) Estetik Unsurlar

                                              Plastik  unsurların  sanat  eseri  içindeki  oluşma  biçimidir.  Sanat
                                              eseri oluşturulurken plastik unsurların bir kompozisyon hâlinde
                                              düzenlenmesinde estetik unsurlar kullanılır.

                                              Bütünlük: Her bir tasarım unsurunun bir araya gelerek bütünsel
                                              bir anlam kazanmasıdır. Diğer ilkeler tarafından da desteklene-
                                              rek tasarımda bütünlük oluşturulur. Böyle bir tasarımda, bulun-
                                              durduğu unsurlarının tek tek fark edilmesinden çok tasarımın bir
                                              bütünlük içinde görülmesi gerekir (Görsel 1.12).

                                              Boşluk:  Görsel  unsurların  çevresindeki  alan  veya  bir  resimde
                                  Görsel 1.12   nesneler,  formlar  ve  biçimler  arasındaki  mesafe/ara  olarak  ta-
                     “San Lorenzo Kilisesi”, 1419,   nımlanır. Boşluk, unsurları birbirinden ayırmak veya gruplamak
                            Filippo Brunelleschi
                          [(Filippo Burunelesçi),   için kullanılırken kompozisyona ön, arka, alt ve üst ilişkisi ile de-
                         (1377-1446)], Floransa  rinlik kazandırarak mekân duygusu da yaratır.

                                              Oran: Bütün bir nesne ile parçalarından birinin arasındaki ölçe-
                                              ğin ilişkisidir.

                                              Hiyerarşi: Tasarımda plastik unsurların önem derecesine göre
                                              düzenlenişi  veya  sunumudur.  Görsel  hiyerarşi,  insan  gözünün
                                              algılama düzenini etkiler. Bu düzen, biçimler arasındaki görsel
                                              kontrastla hareketli hale gelir (Görsel 1.13).

                                              Vurgu: Bir tasarımdaki odak noktasıdır. En önemli unsura dikkat
                                              çekebilmedir. Bu da ön plana çıkması gereken unsur ile ikinci
                                              planda kalması gereken unsur arasında gerçekleştirilen yön, bi-
                                              çim, doku, renk, ton ya da çizgi kontrastı ile sağlanır.
                                  Görsel 1.13
                 “Masa Üstünde Natürmort”, 1914,   Denge: Bir tasarımdaki plastik unsurların eşit olarak dağıtılması-
                              Georges Braque   dır. Bütünlüğün sağlanması için tasarım alanındaki çeşitli görsel
                     [(Corg Bırak), (1881-1963)],   unsurların ağırlık, dikkat veya çekim derecesinde bir eşitlik duy-
                        48x62 cm, karışık teknik,   gusu yaratması gerekir.
                                  IMAM, Paris
                                              Zıtlık: Bir sanat eserinde çizgi, renk, doku gibi farklı unsurların bir
                                              arada kullanılabilmesidir. Aynı zamanda bir görüntünün en açık
                                              ve en koyu alanları arasındaki fark derecesini de ifade eder.
                                              Ritim: Görsel tasarımda aynı formun çoğaltılması ya da dönü-
                                              şümlü olarak kullanılan bir veya birden fazla biçimin ardışık deği-
                                              şimi sonucu oluşan bir harekettir.

                                              Hareket:  İzleyicinin  gözünü,  tasarımın  bir  kısmından  diğerine
                                              yönlendirilebilmesi için çizgi, renk, değer, doku, biçim ve alanın
                                              kullanılmasıdır (Görsel 1.14).

                                              Uyum:  Bir  kompozisyon  içindeki  parçaların  veya  bileşenlerin
                                  Görsel 1.14   uyumlu birlikteliğidir. Ortak bir özelliği paylaşan unsurların seçimi
                   “Mızraklı Süvarilerin Taarruzu”,   ve tasarımını içerir.
                        1915, Umberto Boccioni
                [(Umberto Bocyoni), (1882-1916)],
                  32x50 cm, karton üz.karışık tek.,
                               Özel Koleksiyon



                 20   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28