Page 37 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 37

1.3. Estetik Heyecan

                                              1.3.1. Sanat Eserlerinin İnsan Ruhu Üzerindeki Etkisi
                                              Estetik heyecan, bilgi gibi kavramlara değil insanların duygula-
                                              rına bağlıdır. Bu nedenle  mantıksal kurallara bağlanamaz. İn-
                                              sanların duyarlılık, zihin ve hayal güçlerinin özgür ve uyumlu bir
                                              oyunu içinde ortaya çıkar. Estetik heyecan, bir ahlak veya bilgi
                                              yargısı gibi objektif değil, haz duyma ve duymamaya dayandı-
                                              ğı için subjektiftir. Estetik heyecan sadece seyredip beğenmeye
                                              bağlıdır.
                                              Sanat, insanı hem ruhen inceltir hem de bilinç olarak zenginleş-
                                              tirir. İnsanı kavram ve kategorilerin ötesine taşır. Yaratıcılığın ve
                                              hayal gücünün ifadesi olan sanat, insana estetik haz verir. İn-
                                              sanın tüm duyularına hitap ederek insanlara geniş ufuklar açar.
                                              İnsanın hayal ve düşünce dünyasını renklendirir.

                                                    Etkinlik
                                                Aşağıdaki metni okuyup ve Görsel 1.34'ü dikkate alarak
                                                soruları cevaplayınız.
                                                Sanatseverlerin  bir  sanat  eseriyle  karşılaştığında  ortaya  çı-
                                                kan  duruma  Stendal  Sendromu  denir.  Bu  sendrom  ilk  kez
                                                1989  yılında  İtalyan  Psikiyatrist  Graziella  Magherini  [(Gıra-
                                                zilla Magherini), (1927- )] tarafından Stendhal olarak bilinen
                                                Marie-Henri  Beyle  [(Mari  Henri  Beyli),  (1783-1842)]  anısına
                                                tanımlanmıştır.  Stendhal’ın  günlükleri  Floransa’daki  sanat
                                                eserlerine ve özellikle de o eserlere bakarken hissedilen duy-
                                                gulara ait notlarla doludur. Sendromun belirtilerinde taşikardi,
                                                göğüs ağrıları, hâlsizlik, terleme ve bazen mide ağrıları, her
                                                biri genellikle anksiyete (kaygı bozukluğu) ve kafa karışıklığı
                                                ile  birlikte  görülür.  Dostoyevsky’nin  (1821-1881),  Basel’deki
                                                müzede Hans Holbein’in [(Hans Holbein), (1497-1543)] ünlü
                                                başyapıtı  “Ölü  İsa”  isimli  eserinin  (Görsel  1.34)  karşısında
                                                Stendhal Sendromu yaşadığına dair kanıtlar vardır.
                                                1.  Dünyaca ünlü sanatçılara ait eserlerin aslını gördünüz
                                                   mü?  Hangi  eseri  gördünüz?  Eserle  karşılaşınca  ne
                                                   hissettiniz? Eserde sizi en çok etkileyen nedir?

                                                2.  Sizde bir eser karşısında benzer heyecanı yaşadınız
                                                   mı? Arkadaşlarınızla paylaşınız.

                                                3.  Hangi sanatçının, hangi eserini görmek sizi heyecan-
                                                   landırır? Açıklayınız.
                                  Görsel 1.34
                           “Tabuttaki İsa”, 1522,   4.  Her sanat eseri estetik heyecan uyandırır mı? Neden?
                                Hans Holbein,   5.  Farklı kültür ve eğitim düzeylerinden oluşan insanlar
                30.5x200 cm,  ahşap üz. tempera,   aynı eserden benzer estetik haz duyarlar mı? Neden?
                           Kunst Müzesi, Basel












                 34   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42