Page 41 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 41
1.4.2. Sanat ve Sosyal Bilimler Arasındaki İlişki
Sanatın ve sosyal bilimlerin birbirleri üzerinde dolaylı ve dolaysız
yönden etkileri vardır. Bu doğrultuda bilimle sanat; bilim insanı ile
sanatçı arasında yaratıcılık ve dünyaya bakış açısından yakın-
lıklar bulunmaktadır. Bu da sanatın çok yönlülüğüne, disiplinler
arası ilişkiye işaret eder (Görsel 1.40).
Etkinlik
Görsel 1.40’ı sosyal bilimlerin alanlarından hangisi ya da
hangileri ile ilişkilendirebiliriz?
Görsel 1.40
“Napolyon’un Mısır Seferi”, (ayrıntı),
1835, Leon Cogniet
[(Leon Koknit), (1794-1880)],
76.5x50.5 cm, tuv.üz.yağb.,
Güzel Sanatlar Müzesi, Orleans
Eser Analizi
Sanat eseri analizi; betimleme, çözümleme, yorumlama ve yargı
aşamalarından oluşur. Analizin doğru yapılabilmesi için bu aşa-
maların aynı eser üzerinden yapılması zorunludur. Bu nedenle
bu kitapta Gustave Courbet'nin [(Güstav Kurbe), (1819-1877)]
"Günaydın Mösyö Courbet" adlı eseri (Görsel 1.41) üzerinde ör-
nek eser analizi yapılmıştır.
1.5. Sanat Eserlerini Betimleme
Betimleme, sanat eseri analizinde ilk adımdır. Bu aşamada “Eser-
de ne görüyorsunuz?” sorusuna cevap aranmaktadır. Eserdeki
ön yapı elemanları denilen “bilgi objeleri”ni tek tek tanımlama iş-
lemidir. Eserin nasıl bir sanat formu olduğu belirtilir. Alımlayıcı
gördüğü eserle ilgili gözlem yapmalı, bu gözlem objektif olmalı,
kişisel görüş ve anlam çıkarmaya çalışmamalıdır. Güzel ve çirkin
gibi beğeni bildiren ifadelerden kaçınılmalı, eseri oluşturan temel
unsurlar tanımlamalıdır. Eser yüzeyinde nelerin bulunduğu belir-
lenecek bir hiyerarşi ile sıralanmalıdır (Görsel 1.41).
1.5.1. Sanat Eserinin Kimliği
Bu aşama eserin adı, yapıldığı tarih, sanatçının adı, ölçü, teknik,
eserin hangi müze veya koleksiyonda bulunduğu, şehir ve ülke
gibi eserin künye bilgilerinden oluşur.
1.5.2. Sanat Eserinde Görülen Unsurlar
Eserde görülen ve bilgi objesi de denilen unsurlar (çizgi, renk,
şekil, doku, nesne, figür vb.) tek tek tanımlanır.
38 SANAT ESERLERİ ANALİZİ