Page 49 - SANAT ESERLERİ ANALİZİ 12
P. 49

Frida Kahlo, zorunlulukların ortaya çıkardığı sanatçının tanı-
                                                mıdır. Çocuk yaşta kimine göre çocuk felci, kimine göre ise
                                                bacak  kemiğinde  oluşan  bir  tümör  nedeniyle  tanışmıştır  ilk
                                                büyük  acısıyla.  Çocukluk  yıllarının  kendine  özgü  hareketli
                                                ve renkli yaşantılarına, bacağındaki sakatlık nedeniyle yeter-
                                                li ölçüde katılamamak, Frida Kahlo’yu entelektüel bir “erken”
                                                yaşamı kucaklamaya ve olgunluğa itmiştir. On sekiz yaşında
                                                geçirdiği korkunç trafik kazası sonucunda yatağa bağlandığı
                               Görsel 1.42 (a)
                                                acı dolu, hareketsiz dönemde resimle uğraşmak Frida Kah-
                                                lo’yu yaşama döndüren ve onu ölüm düşüncesine sapmaktan
                                                uzaklaştıran bir dönüm noktası olmuştur.

                                                Frida  Kahlo  yaşamındaki  acıları  “Umut  Ağacı”  adlı  eserine
                                                yansıtmıştır. Resmin kompozisyonunda uzam, yatay düzlem-
                                                de; yerin altı, yeryüzü ve gökyüzü olarak üç parçaya ayrılabilir.
                                                Frida Kahlo’nun beden(ler)i resmin kompozisyonunu dikey ve
                                                yatay olarak iki parçaya ayırmış ve resmin ortasında iki yön-
                               Görsel 1.42 (b)  de üçgen kompozisyon oluşturmuştur. Gece [Görsel 1.42 (a)]
                                                ve gündüz [Görsel 1.42 (b)] olarak iki parçaya bölünen ese-
                                                rin  merkezinde  iki  kadın  figürünün  yer  aldığı  görülmektedir.
                                                Sağdaki figür kırmızı renkte bir elbise içinde genişçe tahta bir
                                                sandalyeye oturtulmuştur [Görsel 1.42 (c)]. Figürün sağ elinde
                                                üzeri yazılı küçük bir bayrak yer alır. Bu bayrak esere ismini
                                                vermektedir. Bayrağın üzerinde İspanyolca “Umut ağacı sağ-
                                                lam durur.” yazmaktadır. Aynı figür, sol eliyle pembe renkte bir
                                                korse tutmaktadır. Soldaki beyaz renkli çarşafa sarılmış figü-
                                                rün yalnızca yaralı sırt kısmı resmedilmiştir [Görsel 1.42 (ç)].


                                                Yukarıdaki metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                                                1.  Frida Kahlo bu sanat eserini neden yapmış olabilir?
                                                2.  Eserin  duygusal  yönden  hissettirdikleri  (acı,  nefret,
                                                   sevinç vb.) nelerdir?
                                                3.  Eserin fiziksel yönden hissettirdikleri (tat, koku, ses,
                                                   görüntü vb.) nelerdir?
                               Görsel 1.42 (c)  4.  Diego Rivera’nın, eşi Frida Kahlo için “Sanat tarihinde
                                                   Frida, içinde ve yüreğinde hissettiği biyolojik gerçeği
                                                   dile getirmek için canını dişine takan sanatçıya tek ör-
                                                   nektir.” sözü Kahlo’nun hangi özelliğini öne çıkarır?
                                                5.  Diego’nun eşine olan saygısı için neler söylenebilir?
                                                6.  Frida’nın sabırlı olmasının sanatına katkısı neler ola-
                                                   bilir? Sanatçının bu süreçteki çalışma biçimi hakkında
                                                   ne düşünüyorsunuz?
                                                7.  Sanat eserinde simge ve semboller var mıdır? Varsa
                                                   nelerdir?
                                                8.  Frida  Kahlo’nun  biyografik  bilgisine  sahip  olmayan
                                                   bir alımlayıcı için bu tablodaki semboller ya da göster-
                                                   geler nasıl bir anlam ifade eder? Neden?
                                                9.  Sanatçının psikolojisi, kişiliği ve özgeçmişi, sanatçı-
                                                   nın eserine nasıl yansır?
                               Görsel 1.42 (ç)



                 46   SANAT ESERLERİ ANALİZİ
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54