Page 25 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 25
SANAT TARİHİNE GİRİŞ
METİN ANALİZİ Aşağıda Türkiye’de sanat tarihi çalışmalarıyla bilinen Osman Hamdi Bey ile
ilgili verilen metni okuyunuz.
Üniversite eğitimi için Paris’e giden Osman Hamdi Bey burada hukuk
eğitiminin yanında Paris Güzel Sanatlar Akademisinde resim dersleri
de almıştır. Resim çalışmalarına olan ilgisi hukuk eğitiminden daha
ağır basınca çeşitli sanatçıların atölyelerinde çalışmıştır. 1881
yılında Müze-i Hümayun müdürlüğüne getirilmiş, bu sayede Türk
müzeciliğinde yeni bir döneme girilmiştir.
Müze müdürlüğü yaptığı dönemde Osmanlı Devleti sınırları içindeki
tarih ve sanat tarihi açısından değer taşıyan bütün eserleri müzecilik
anlayışı içinde bir araya getirmeyi hedeflemiştir. Çinili Köşk’te bulunan
eserleri bilimsel sınıflandırmaya tabi tutmuş, burayı müzeye uygun
bir bina hâline getirmiştir. Daha sonra İstanbul Arkeoloji Müzesi adını
alacak olan Çinili Köşk günümüzde dünyanın sayılı müzelerinden biri
Görsel 1.32: Osman Hamdi Bey hâline gelmiştir.
Çok sayıda arkeolojik kazı yapan ve ilk Türk arkeolog unvanını alan Osman Hamdi Bey’in
önemli kazıları arasında Adıyaman Nemrut Dağı kazıları, Sidon (Sayda-Lübnan), Lagina (Milas),
Alacahöyük, Boğazköy (Çorum) bulunmaktadır (Görsel 1.33).
Bulmaca etkinliğine
ulaşmak için karekodu
cihazınızla okutunuz.
Kelimeleri bul etkin-
liğine ulaşmak için
karekodu cihazınızla
okutunuz.
Boşluk doldurma et-
kinliğine ulaşmak için
karekodu cihazınızla
okutunuz.
Görsel 1.33: Osman Hamdi Bey Muğla Yatağan Lagina antik kenti kazısında
Müzeciliği ve arkeologluğunun dışında yaptığı resimlerle de tanınmıştır. Figürlü kompozisyonlar,
portreler, peyzajlar, natürmortlar, kara kalem portre ve desen çalışmaları yapmıştır.
Çalışmalarında Türk sanatının özelliklerini yansıtmış; figürlerde kendine güvenen, dik duran,
düşünen kişilikleri ortama uygun kıyafetleri ile resmetmiştir. Eserlerinde yöresel kıyafetleri
mimari ile bütünleştirmiş, bazen mimariyi fon olarak kullanmış, figürü ön plana çıkarmıştır.
Osman Hamdi Bey, Türkiye’de kadın konusunu ele alan ilk ressamdır. Kadını portre olarak
resmetmemiş, günlük yaşamın içinde erkeğe eşit bir şekilde resmetmiştir.
Yazar tarafından derlenmiştir.
23