Page 70 - GENEL SANAT TARİHİ 9
P. 70
GENEL SANAT TARİHİ
Tapınak duvarlarındaki süslemeler ve kabartmalar, Kraliçe Hatçepsut’un hayatını, seferlerini
tasvir etmektedir. Mısır sanatı, genel anlamda dinî anlayışın etkisi altında kalmıştır. Dinî
mimarinin ilk ve önemli örnekleri arasında mezar yapıları bulunmaktadır. İlk yapılan mezarlar
basit odalar şeklinde, sağlam olması ve uzun süre dayanması için taş malzemeden yapılmıştır.
Bu mezarlardaki odalara ölüler özel eşyaları ile gömülmüş, sadece lahdin bulunduğu oda
resimlerle süslenmiştir (Görsel 3.26 ve 3.27).
Görsel 3.26: Mezar içi süslemeleri Görsel 3.27:Nefertari’nin mezar içi süslemesi
Mısır mimarisinde önemli bir yer tutan dikili taşlar, dört köşeli bir kaide üzerine yukarı doğru
uzanan ve sivri bir tepelikle sonuçlanan yekpare bir taştır. Dikilitaşlar Mısır sanatında Güneş
Tanrısı Ra’yı sembolize etmektedir. Genellikle tapınakların girişinde çift sıra şeklinde yapılmıştır.
Mısır’da yapılmış olan dikili taşlardan bir kaçı günümüzde başta İtalya’nın Roma şehri olmak üzere
değişik Avrupa ülkelerinde, bir tanesi de İstanbul Sultan Ahmet Meydanı’nda bulunmaktadır.
B) Heykel ve Kabartma
Mısır kültüründe heykel önemli bir yer tutmaktadır. Mısırlılar heykelleri saray, tapınak ve mezar
anıtlarının tamamlayıcı unsuru olarak yapmışlardır. Bu nedenle yapıların iç ve dış kısımları
heykellerle süslenmiştir. Büyük boyutlu heykel yapımında genellikle granit, bazalt ve diyorit gibi
sert taşlar kullanılırken küçük boyutlu heykellerde ahşap, kireç taşı ve fil dişi gibi malzemeler
kullanılmıştır.
Mısır heykel sanatının özellikleri:
- Eserler genelde görkemli ve heybetlidir.
- Heykeller anıtsal boyutta yapılmıştır.
- Heykellerin baş kısmına büyük özen gösterilmiştir.
- Yüzler büyük bir özenle, donuk bir ifadeyle yapılmıştır, yüzde canlılık yoktur. Kabartmalarda da
aynı özellikler bulunmaktadır.
- Heykeller genellikle bir kaide üzerinde ve ayakta durur vaziyette yapılmıştır.
68