Page 30 - TEMEL DESEN (seçmeli 9 sınıf)
P. 30

2. ÜNİTE
                                 2. DESENİ OLUŞTURAN ÖGELER VE

                                    İLKELER



                                 ÜNİTEYE BAŞLARKEN

                                 1.  Günlük yaşamınızda çizginin kullanıldığı yerlere örnekler veriniz.
                                 2. Doku size ne ifade ediyor? Günlük yaşamınızda dokuyla nerelerde karşılaşıyor
                                   olabilirsiniz?





                                 2.1. Deseni Oluşturan Ögeler

                                                    2.1.1. Nokta, Çizgi, Leke, Doku
                                                    Nokta: Tasarımın boyutsuz en temel ögesidir. Gözün algı-
                                                    layabileceği en küçük görsel birimdir. İm, işaret ve benek
                                                    anlamına gelir. Tek başına yönü ve boyutu olmayan nokta
                                                    ancak noktaların bir araya gelmesiyle etki oluşturur.
                                                    Nokta açık-koyu, büyük-küçük, dağınık-planlı ve sık-seyrek
                                                    olarak da kullanılabilir. Noktaların bir yüzey üzerinde sık ya
                                                    da seyrek kullanılmasıyla farklı leke değerleri elde edilir.
                                                    Noktalar sık yerleştirilirse koyu, seyrek yerleştirilirse açık
                                                    bir leke etkisi yaratır (Görsel 2.1).
                                                    Çizgi: Çizgi, ilk çağlardan günümüze kadar insanoğlunun
         Görsel 2.1: Nokta çalışması, Nuriddin ÇELENK  kullandığı en temel görsel anlatım dili ve aracıdır. Çizgi ha-
                                                    reketin sürekli izi, çizilecek nesne ya da figürün iki boyutlu
                                                    düzlemde anlatımıdır. İnsanın karakteristik özellikleri ve
                                                    ruhsal durumunu yansıtan ögedir. Kişiye ve döneme göre
                                                    farklılıklar gösterse de onu yorumlayanın duygularını ifade
                                                    etmede en sade anlatım aracıdır.
                                                    Düz, eğri, döngüsel, yatay, çapraz şekilde sonsuz sayıda
                                                    çizgi türü oluşturulabilir. Çizgi aracılığıyla dinamik, yumuşak,
                                                    dingin, hareketli, hareketsiz etkiler elde edilebilir. Benzer
                                                    ve farklı çizgiler bir araya getirilerek düzenli, düzensiz ve
                                                    karmaşık ritimler oluşturulabilir (Görsel 2.2).
                                                    Leke: Algısal olarak bir görüntü anlatım ögesidir. Noktalama
          Görsel 2.2: Çizgi çalışması, Nuriddin ÇELENK
                                                    ve çizgisel tarama leke üretir. Noktalama ve tarama, lekenin
                                                    boşluklu biçimleridir. Noktalama ve taramada zemin yüzeyi,
                                                    nokta ve çizgi sıklıklarına göre ton ve yüzey değeri kazanır.
                                                    Göz; algısal bir görüntünün anlatım ögesi olan lekeyi, mekân
                                                    ya da nesnelerde ışık, renk, doku, konturlar ve leke simgeleri
                                                    olarak algılar. Çünkü göz mikroskobik ölçüleri ayırt edeme-
                                                    diği için onları birleştirir, kaynaştırır, eksiltir ve lekesel değer
                                                    simgesine dönüştürür (Görsel 2.3).




          Görsel 2.3: Leke çalışması, Nuriddin ÇELENK




          28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35