Page 34 - TEMEL DESEN (seçmeli 9 sınıf)
P. 34

2. ÜNİTE
                                 2. 2. Deseni Oluşturan İlkeler

                                 2.2.1. Desen İlkeleri

                                 Oran-Orantı: Nesnelerin birbiriyle ve kendi parçaları arasında uzunluk, genişlik
                                 ve büyüklük farklarına oran denir. İki veya daha fazla oranın eşitliğine ise orantı
                                 denir.
                                 Oran ve orantı bazen nesnenin kendi içindeki parçalarının birbiriyle bazen de çev-
                                 resindeki diğer nesnelerle kıyaslanmasıyla elde edilir.
                                 Çizim yaparken doğru ölçüyü elde etmek ve bunu kâğıda aktarmak için küçük
                                 parçanın büyük parçanın kaçta kaçı olduğuna, eni ve boyu arasındaki farkın ne
                                 kadar olduğuna bakılır. Bu kıyaslamalar zamanla doğru görmeyi sağlar ve ölçüleri
                                 yakalamak kolaylaşır (Görsel 2.15).





































                                 Görsel 2.15: Desenin oranla ifadesi, Nuriddin ÇELENK

                                 DERS İÇİ ÇALIŞMA

                                 Yukarıdaki Görsel 2.15’i oran-orantı bakımından inceleyiniz. Verilen soruları ce-
                                 vaplayınız.
                                 1.  Önde yer alan nesne çizilirken kendi içinde nasıl oranlanmıştır? Kılavuz çizgiler-
                                   den yararlanarak düşüncelerinizi söyleyiniz.
                                 2. İki nesnenin birbirine orantısı tespit edilirken hangi parçadan yararlanılmıştır?
                                   Kısaca yazınız.

                                    ...................................................................................................................
                                    ...................................................................................................................





          32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39