Page 37 - TEMEL DESEN (seçmeli 9 sınıf)
P. 37

DESENİ OLUŞTURAN ÖGELER VE İLKELER
            Zıtlık: Desende tek düzelik ve simetriden kaçınmak
            için birbirine zıt ögelerin bir arada kullanılması gere-
            kir. Eserde yatay vurgunun yanında dikeye yer ver-
            mek, koyu değerlerin yanında açık değerlerle düzen-
            lemeler yapmak hareket etkisi oluşturur ve dengeyi
            sağlar. Zıtlıkta denge kurulması birçok şeyi çözümle-
            yecektir. Çünkü görsel anlamda en önemli belirleyici
            özellik zıtlık kavramındadır. Ölçü zıtlığı, aralık zıtlığı,
            renk zıtlığı, doku zıtlığı, biçim, üslup zıtlıkları ilgi top-
            ladığı için önemlidir. Uzun-kısa, kalın-ince, dar-geniş,
            yuvarlak-köşeli, sert-yumuşak, mat-parlak, kuru-ıs-
            lak, hafif-ağır, siyah-beyaz gibi örnekleri çoğaltmak   Görsel 2.19: Patenciler (detay), 1982, Pierre Bonnard (Piyer
            mümkündür (Görsel 2.19).                       Banırt), Van Gogh Müzesi, Amsterdam


            Birlik-Bütünlük: Desende seçilen konu ile eseri meydana getiren elemanların bir-
            biri ile uyum içinde betimlenmesi; biçimsel, kurgusal ve organik olarak bütünlüğün
            sağlanmasıdır. Bir desenin tamamlanmış olabilmesi için bütünlük ilkesine ulaşma-
            sı gerekir. Bütünlük; kompozisyonu dağınıklıktan kurtarır, ritim etkisini güçlendirir,
            konunun anlaşılmasını ve yorumlanmasını kolaylaştırır. Birlik-bütünlük, sanat öge
            ve ilkelerinin etkin kullanımıyla elde edilir. Benzer çizgi, renk, şekil, doku, değer
            veya formlar kullanılarak birlik-bütünlük oluşturulur (Görsel 2.20).


























            Görsel 2.20: Desende birlik-bütünlük, Nuriddin ÇELENK

            DERS İÇİ ÇALIŞMA


            Yukarıdaki Görsel 2.20’yi birlik-bütünlük ilkesi bakımından inceleyiniz. Verilen so-
            ruları cevaplayınız.
            1.  Çizgi, doku, şekil bakımından bütünlük nasıl sağlanmış? Söyleyiniz.
            2. Görseli nesnelerin dağılımı, oranları, büyük-küçük ilişkileri açısından değerlen-
               diriniz. Düşüncelerinizi yazınız.

               ...................................................................................................................

               ...................................................................................................................





                                                                                                    35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42