Page 38 - TEMEL DESEN (seçmeli 9 sınıf)
P. 38

2. ÜNİTE
          Boşluk-Doluluk: Desen çizilirken nesneler arasındaki
          uzaklık ve yakınlık ilişkisi, nesneler arasında bırakılan
          boşluk ile oluşturulur.
          Desende başarı, dolu alanlar (mas) ile boş alanların
          (espas) yerinde ve dozunda kullanılmasıyla elde edilir.
          Göz yanılsaması ile ön-arka plan hissi, çalışmada verilir.
          Varlıkların biçimleri çizgi ve lekenin etkili kullanımı ile
          algılanır. Çizgi ve leke, boşlukların ayırt edilmesini de
          sağlar. Boşluklar aynı zamanda açıların, hareketin
          belirlenmesini ve parça-bütün ilişkisinin kurulmasını
          sağlar (Görsel 2.21).
          Vurgu:  Desende  kurgulanan  kompozisyona  ilgiyi
          çekebilmek  ve  izleyiciyi  aktif  bir  konuma  getirmek
          için kullanılır. Sanatçı bu şekilde izleyicinin dikkatini
          konunun belli ögelerine yönlendirir.
          Vurgu birden fazla olabilir, tasarımın tümünü kaplamaz
          ancak mutlaka fark edilir ve bazen de tasarımın tümüne
          yol gösterici olabilir. Zıtlık, açıklık-koyuluk ve boyut;
          vurguyu oluşturulabilir.
          Altın orana göre kompozisyonda vurgunun yerleşeceği
          etkili alanlar bulunabilir. Bunun için kompozisyonun
          yatay ve dikey üç eşit parçaya bölünmesi ve ilgi
          merkezinin  bu  kesişme  noktalarından  birine
          yerleştirilmesi yetecektir (Görsel 2.22).
                                                        Görsel 2.21: Desende boşluk-doluluk, Nuriddin ÇELENK

          BİLGİ NOTU

          Altın Oran: Plastik sanatlarda en geçerli ölçülen-
          dirme sistemi olan altın oran, bir yüzeyin parçalara
          bölünürken parçalar arasındaki uyumun sayısal ve
          geometrik olarak ifade edilmesidir. Yani bir bütün
          iki  parçaya  ayrıldığında  küçük  parçanın  oranının
          büyük parçanın bütüne oranına eşit olmasıdır.
          Formül ile ifade edecek olursak:
























                                                        Görsel 2.22:  Çocuk  Tutan  Kadın,  1636,  Rembrandt,  Güzel
                                                        Sanatlar Müzesi, Budapeşte



          36
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43