Page 104 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 104

3. ÜNİTE



                     OKUMA PARÇASI





                PERSPEKTİF TARİHİ
               Resim  sanatı,  ilk  çağlardan  günümüze  kadar  çeşitli
             süreçlerden geçmiştir. Konusu, ne için yapıldığı, malze-
             mesi ve tekniği sürekli diğer gelişmelere ayak uydurmuş-
             tur. İlk çağlardaki duvar resimlerinde bir olayın anlık be-
             timlemeleri resmedilirken figürler arasında perspektif ve
             bütünlük görülmemektedir. Perspektif, ilk olarak MÖ V.
             yüzyılda Atinalı ressam Agatharchus (Agatarçus) tarafın-
             dan tiyatro dekorlarıyla ele alınmış olsa da Rönesans’a
             kadar bu tekniğe pek önem verilmemiştir.
               İtalyan sanatçı Giotto (Ciotto) 13. yüzyılın sonunda re-
             sim sanatında yenilikçi fikirleri ile ortaya çıkmıştır. Çalış-  Görsel 3.83: ‘’Pelerinini Veren Adam”, 1299, Giotto,
             malarda renkli, zarif, insancıl ve üç boyutlu eserler ortaya   fresko, Perugya, İtalya
             çıkarmaya  başlamıştır.  Giotto,  henüz  çizgisel  perspektif
             kullanmasa da mekânı derinleterek espası artırmış ve fi-
             gür hareketindeki tekdüzeliği ortadan kaldırmıştır.
               Erken  Rönesans  ile  bazı  ressamların  çizgisel  pers-
             pektif  denemeleri  olmuş  ama  başarılı  olamamışlardır.
             1420 yılında İtalyan mimar Flippo Brunelleschi (Brune-
             leski), Floransa Vaftizhanesi’ni yaparken sanatta devrim
             niteliği taşıyan tek noktalı perspektifi keşfetmiştir. Brunel-
             leschi’nin bilimsel olarak ortaya koyduğu tek noktalı pers-
             pektifi, resimde ilk kullanan İtalyan ressam Paolo Uccello
             (Paulo Uçello) (öl.1475) olmuştur. Ancak perspektifin ilk
             yetkin  örnekleri,  Rönesans’ın  öncü  ressamı  Masaccio   Görsel 3.84: “Brunelleschi”, perspektif
             (Masaçyo)  (öl.1428)  tarafından  verilmiştir.  Sanatçının
             “Kutsal Üçlü” adlı duvar resmi, derinliğin verilmesi konu-
             sunda dönemin sanatçılarını hayrete düşürmüştür.












             Görsel 3.85: “Mona Lisa”, 1503-07, Leonardo da Vinci, 77x53 cm, aüyb,   Görsel 3.86: “Modern Roma”, 1839, William Turner
             Louvre Müzesi, Paris, detay                         (Wilyım Törnır), 91,8x122,6 cm, tüyb,  J. Paul Getty
                                                                 Müzesi, Los Angeles
               Perspektifin kurallarını ortaya koyan Rönesans sanatçıları sayesinde perspektif bilimsel temel-
             lere  bağlanacaktır.  Dönemin  önemli  ressamlarından  Leonardo  Da  Vinci  resimlerinde  kullandığı
             sfumato tekniği ile perspektif kurallarına hava (renk) perspektifini de eklemiştir. Bu teknikle figür,
             mekân içerisindeki en geniş alana sahip olmuştur. 19. yüzyılda William Turner (Wilyım Törnır), hava
             perspektifini geliştirip Leonardo Da Vinci’den daha öteye taşımıştır.



          102
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109