Page 101 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 101
MEKÂN VE PERSPEKTİF
B) Hava Perspektifi
Hava perspektifi, atmosfer katmanlarının renk ve biçimler üzerinde oluşturduğu yoğunluk nedeniyle
yakınların daha net ve berrak; uzakların ise daha silik görünmesidir. Renk perspektifi olarak da bilinir.
Atmosferdeki nem, toz parçacıkları ve benzeri maddeler; ışığın saçılmasına neden olur. Bu saçılma-
nın derecesi ise renge yani ışığın dalga boyuna bağlıdır. En fazla saçılımı, kısa dalga boyuna sahip olan
mavi yarattığı için renklerin uzaklaştıkça maviye çaldığı görülmektedir (Görsel 3.77).
Görsel 3.77: “Doğadan Hava Perspektifi Örneği”, Pokut Yaylası, Rize
Derinlik etkisi oluşturmak için
daha net görünmesi gereken ön-
deki varlıkların renkleri canlı, sıcak
ya da koyu tonlardan oluşur. Orta
kısımlarda netlik azalır, renkler
soğuk tonlardadır. Arkadaki kı-
sımlarda ise netlik yoktur, renkler
gri tonlardadır. Özellikle 17. yüz-
yılda Peter Paul Rubens, Claude
Lorrain ve Aelbert Cuyp manzara
resimlerinde hava perspektifini
ustaca kullanmıştır (Görsel 3.78,
3.79, 3.80).
Görsel 3.78: “Sürücülerle Nehir Manzarası”, 1657, Aelbert Cuyp (Albert Cayp),
128,7x227,8 cm, tüyb, Rijks Müzesi, Amsterdam
Görsel 3.79: “Gün Batımında Deniz Limanı”, 1639, Claude Görsel 3.80: “Kereste Arabalı Akşam Manzarası”,
Lorrain, 103x137 cm, tüyb, Louvre Müzesi, Paris Peter Paul Rubens, 49,5x54,7 cm, tüyb, Boijmans van
Beuningen Müzesi, Rotterdam
99