Page 120 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 120
4. ÜNİTE
Yedi Renk Kontrastı
Renk kontrastları konusundaki ilk sistemli çalış-
ma, Bauhaus’un önemli eğitmenlerinden biri olan
Johannes Itten tarafından yapılmıştır. Itten, renkle-
rin birbirleriyle etkileşimlerine dayanarak kontrast-
lıkları yedi grupta toplamıştır. Tasarımlarda yedi
renk kontrastı olarak geçen zıtlıklar şunlardır:
• Yalın renk kontrastı
• Açık-koyu renk kontrastı
• Sıcak-soğuk renk kontrastı
• Yanıltıcı renk kontrastı
• Tamamlayıcı (komplementer) renk kont-
rastı
• Kalite renk kontrastı
• Miktar renk kontrastı
Yalın renk kontrastı: Ana renklerin birbirleriyle
karıştırılmadan bir yüzey oluşturulması temeline
dayanır. Çalışmalarda ana renklerden uzaklaştıkça
yalın renk etkisi azalacaktır (Görsel 4.30). Görsel 4.30: “Yalın Renk Kontrastı”, Fatma Kocabıyık, Kocaeli
Açık-koyu renk kontrastı: Bütün renkler açık
ya da koyu olmak üzere iki değerde bulunur. Renk
çemberinde en açık renk sarı, en koyu renk mor-
dur. Açık değerdeki renk ile koyu değerdeki renk
yan yana getirildiğinde renklerin değerleri ortaya
çıkar. Yani açık daha açık, koyu daha koyu görü-
nür. Buna açık-koyu renk kontrastı denir (Görsel
4.31). Renk tonları bu kompozisyonda yer almaz.
Örneğin koyu kırmızı ile açık kırmızı açık-koyu
kontrastı oluşturmaz. İkisi arasındaki durum “ton
kontrastı” olarak ifade edilir.
Görsel 4.31: “Açık-Koyu Renk Kontrastı”, Bahar Yıldırım,
Kocaeli
Sıcak-soğuk renk kontrastı: Sarı, kırmızı ve
turuncu; güneş ve ateşin rengi olduğu için insan
üzerinde sıcaklık etkisi yaratır. Mavi, yeşil ve mor
ise deniz, orman ve gökyüzü rengi olduğu için se-
rinlik ve rahatlık etkisindedir. Sıcak ve soğuk renk-
lerin aynı çalışma üzerinde miktarları dengede tu-
tulmak kaydıyla kullanılmalarına sıcak-soğuk renk
kontrastı denir (Görsel 4.32).
Görsel 4.32: “Sıcak-Soğuk Renk Kontrastı”, Bahar Yönü, Kocaeli
118