Page 192 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 192
6. ÜNİTE
6.1.2. İki Boyutlu ve Üç Boyutlu
Sanat Arasındaki Fark
İki boyutlu çalışma ile üç boyutlu bir çalışma
arasında belirgin farklar vardır. İki boyutlu bir
düzlemde derinlik etkisi perspektifle verilirken üç
boyutlu çalışmalardaki derinlik gerçektir (Görsel
6.17, 6.18).
Malzeme, araç gereç ve uygulanacak teknik-
lerin çeşitlilik göstermesi hem sanatçının kendisi- Görsel 6.17: “Kırmı- Görsel 6.18: “Uyuyan Esin Perisi”, 1910,
ni ifade etmesini kolaylaştıran hem de sanatçıya zı Sarıklı Bir Adam Constantin Brancusi (Konstantin Bran-
yeni imkânlar sağlayan unsurlardır. İki boyutlu ça- Portresi”, 1433, Jan van kuzi), bronz heykel, Metropolitan Sanat
Müzesi, New York
Eyck, 26x19 cm, tüyb,
lışmalarda kâğıt, kalem, boya, fırça, spatula gibi Ulusal Galeri, Londra
özellikleri uygulanacak tekniğe göre belirlenen
malzemeler kullanılmaktadır.
Kâğıt, kalem, boya gibi malzemeler; üç boyut-
lu bir çalışmanın özellikle tasarım aşamasında
kullanılır. Yapım aşamasında ise kil, alçı, sera-
mik, mermer, taş, metal, ahşap, geometrik blok-
lar, karton, kâğıt hamuru, kumaş parçası, ip, tel,
plastik gibi her çeşit malzeme kullanılmaktadır
(Görsel 6.19, 6.20, 6.21, 6.22). Bu malzemeleri
şekillendirmek için eskiden beri kullanılan araç
gereçlerin yanı sıra günümüzde modern teknolo-
jinden de yararlanılmaktadır.
Görsel 6.19: “David”, Görsel 6.20: “Sarı”, 1999, Anish
1624, Gian Lorenzo Kapoor, 6x6x3 m, fiberglas ve
Bernini, mermer, 170 cm, pigment
Borghese Galerisi, Roma
Görsel 6.21: “Akış”, 2019, Fenella Elms,
100,1x100,1x5,1 cm, porselen, J. Lohmann Galerisi,
New York Görsel 6.22: “ODTÜ Atatürk Anıtı”, 1966, Altuğ Çinici ve Behruz Çinici, Ankara
SIRA SENDE
Nemrut Dağı’nda bulunan Kommagene Krallığı’na ait
heykeller hakkında bir araştırma yapınız. Bulduğunuz bilgileri
arkadaşlarınızla paylaşınız.
Görsel 6.23: “Nemrut
Dağı Heykelleri”
190