Page 193 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 193
ÜÇ BOYUTLU ÇALIŞMALAR
BEN KİMİM ?
MICHELANGELO BUONARROTI (1475-1564)
İtalyan heykeltıraş, ressam, mimar ve şair. Leonardo da Vinci (öl.1519)
ve Raffaello (öl.1520) ile İtalyan Rönesans’ının en önemli üç isminden
biridir.
Michelangelo (Mikelancelo Bonaroti), henüz 13 yaşındayken Floran-
sa’nın ünlü ressamı Domenico Ghirlandaio’nun (Domenico Girlandayo)
atölyesine girer. Burada çizim ve fresk tekniklerini öğrenir. Ayrıca Giotto
ve Masaccio gibi eski ustaların eserlerini kopya ederek kendini geliştirir.
Görsel 6.24: “Michelangelo”,
Sonrasında da Floransalı devlet adamı Lorenzo de’Medici’nin açtığı okula temsili
gider. Bu dönemde Lorenzo’nun koleksiyonunda bulunan antik heykelle-
rin restorasyonunda görev alır. Bu sayede antik ögeleri özümseyerek ken-
di tarzını oluşturmaya başlar. Resimlerinde ayrıntıya önem veren ve ku-
sursuzluk arayışı içinde olan sanatçının anatomiye olan ilgisi resimlerine
de esin kaynağı olur. Michelangelo’nun yeteneğinden etkilenen Lorenzo,
sanatçıyı sarayına alarak çalışmalarına destek olmuştur. İtalyan Röne-
sans’ı Lorenzo de’Medici’nin okulunda yeşermeye başlamış, öykü anla-
tımları yerini figürlerin gerçekçi betimlemelerine bırakmaya başlamıştır.
1494’te Medici ailesinin Floransa’daki egemenliği sona erince önce Görsel 6.25: “Pieta”, 1499,
Venedik’e sonra da Bologna’ya gider. Burada yarım kalan Aziz Domeni- Michelangelo, 174x195 cm,
co Mezarı heykellerini tamamlar. Heykel alanındaki çalışmalarını olgun- Roma
laştıran sanatçı, Roma’da “Bacchus” (Bakkus) ve “Pieta” gibi başyapıtlar
ortaya koyar.
1501 yılında ünlü bir sanatçı olarak Floransa’ya dönen Michelangelo,
burada bazı siparişler üzerinde çalışmaya başlar. Bunlardan en önemlisi
Davut Heykeli’dir. Sanatçı, yaşamının değişik dönemlerinde farklı Davut
heykelleri yapsa da en ünlüsü bu heykeldir. Rönesans’ın ideal güzellik
anlayışını yansıtan heykelde, genç bir erkek figürü sağ elinde bir taş, om-
zuna attığı sol elinde ise bir sapan tutmaktadır.
Michelangelo’nun önemli yapıtlarından biri de Sistina Şapeli’ndeki ta-
van freskleridir. Fresklerde insan vücudu, hemen her koşul ve durumda
resmedilmiştir. Sanatçının erken olgunluk döneminin başyapıtı olan bu
çalışma, hacimli ve dinamik bir kompozisyona sahiptir. Görsel 6.26: “Davut Hey-
Michelangelo, en önemli tasarımlarını 70 yaşından sonra gerçekleştir- keli”, 1504, Michelangelo,
mermer, 517 cm, Floransa,
miştir. Rönesans’ın klasik güzellik anlayışının ötesine geçen Michelange- detay
lo, çağının tüm ihtişamını ve trajedisi-
ni eserlerine yansıtan bir sanatçıdır.
Onun için sanat, insanın kendisini ve
dünyayı tanımasının bir yoludur.
Görsel 6.27: “Sistina Şapeli”, 1512, Michelangelo,
fresko, 40x14 m, Roma
191