Page 193 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 193

ÜÇ BOYUTLU ÇALIŞMALAR



                         BEN KİMİM ?



                    MICHELANGELO BUONARROTI (1475-1564)
                  İtalyan heykeltıraş, ressam, mimar ve şair. Leonardo da Vinci (öl.1519)
                ve Raffaello (öl.1520) ile İtalyan Rönesans’ının en önemli üç isminden
                biridir.
                  Michelangelo  (Mikelancelo  Bonaroti),  henüz  13  yaşındayken  Floran-
                sa’nın  ünlü  ressamı  Domenico  Ghirlandaio’nun  (Domenico  Girlandayo)
                atölyesine girer. Burada çizim ve fresk tekniklerini öğrenir. Ayrıca Giotto
                ve Masaccio gibi eski ustaların eserlerini kopya ederek kendini geliştirir.
                                                                                  Görsel 6.24: “Michelangelo”,
                Sonrasında da Floransalı devlet adamı Lorenzo de’Medici’nin açtığı okula  temsili
                gider. Bu dönemde Lorenzo’nun koleksiyonunda bulunan antik heykelle-
                rin restorasyonunda görev alır. Bu sayede antik ögeleri özümseyerek ken-
                di tarzını oluşturmaya başlar. Resimlerinde ayrıntıya önem veren ve ku-
                sursuzluk arayışı içinde olan sanatçının anatomiye olan ilgisi resimlerine
                de esin kaynağı olur. Michelangelo’nun yeteneğinden etkilenen Lorenzo,
                sanatçıyı sarayına alarak çalışmalarına destek olmuştur. İtalyan Röne-
                sans’ı Lorenzo de’Medici’nin okulunda yeşermeye başlamış, öykü anla-
                tımları yerini figürlerin gerçekçi betimlemelerine bırakmaya başlamıştır.
                  1494’te  Medici  ailesinin  Floransa’daki  egemenliği  sona  erince  önce  Görsel 6.25: “Pieta”, 1499,
                Venedik’e sonra da Bologna’ya gider. Burada yarım kalan Aziz Domeni-  Michelangelo, 174x195 cm,
                co Mezarı heykellerini tamamlar. Heykel alanındaki çalışmalarını olgun-  Roma
                laştıran sanatçı, Roma’da “Bacchus” (Bakkus) ve “Pieta” gibi başyapıtlar
                ortaya koyar.
                  1501 yılında ünlü bir sanatçı olarak Floransa’ya dönen Michelangelo,
                burada bazı siparişler üzerinde çalışmaya başlar. Bunlardan en önemlisi
                Davut Heykeli’dir. Sanatçı, yaşamının değişik dönemlerinde farklı Davut
                heykelleri yapsa da en ünlüsü bu heykeldir. Rönesans’ın ideal güzellik
                anlayışını yansıtan heykelde, genç bir erkek figürü sağ elinde bir taş, om-
                zuna attığı sol elinde ise bir sapan tutmaktadır.
                  Michelangelo’nun önemli yapıtlarından biri de Sistina Şapeli’ndeki ta-
                van freskleridir. Fresklerde insan vücudu, hemen her koşul ve durumda
                resmedilmiştir.  Sanatçının  erken  olgunluk  döneminin  başyapıtı  olan  bu
                çalışma, hacimli ve dinamik bir kompozisyona sahiptir.            Görsel 6.26: “Davut Hey-
                  Michelangelo, en önemli tasarımlarını 70 yaşından sonra gerçekleştir-  keli”, 1504, Michelangelo,
                                                                                  mermer, 517 cm, Floransa,
                miştir. Rönesans’ın klasik güzellik anlayışının ötesine geçen Michelange- detay
                lo, çağının tüm ihtişamını ve trajedisi-
                ni  eserlerine  yansıtan  bir  sanatçıdır.
                Onun için sanat, insanın kendisini ve
                dünyayı tanımasının bir yoludur.






                Görsel 6.27: “Sistina Şapeli”, 1512, Michelangelo,
                fresko, 40x14 m, Roma



                                                                                                    191
   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198