Page 95 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 95

3. Ünite



                  Rölyefin Tanımı


                  Rölyef (Kabartma): Latince ‘‘relevare’’, yükseltmek kökünden gelen mimarlıkta da heykel sanatında da kulla-
               nılan bir terimdir. Yüzey üzerine yapılan yükseltme ya da çökertmelerden meydana gelir. Kısaca işlenebilir malze-
               melerle yüzey şekillendirme uygulamaları olarak da tanımlanabilir. Heykel uygulamalarının bir dalı olarak kabul
               edilseler de heykel gibi etrafı tamamen boş ve bağımsız gövdelere sahip değildir. Bir satıh (yüzey) üzerine uygula-
               narak biçim kazandırılmaya çalışılmıştır.
                  Rölyeflerin heykeller gibi etrafı tamamen boş ve bağımsız gövdelere sahip olmaması üç büyük avantajı da be-
               raberinde getirir. Bunlardan ilki kaynak ekonomisi bakımından imkânları daha geniş bir uygulama olmasıdır. Ör-
               neğin heykelde çok fazla alan ve malzeme isteyebilecek bir savaş kompozisyonunu, rölyefte rahatlıkla tasarıma
               dönüştürmek mümkündür. İkincisi, rölyefler zaten bir düzlem üzerinde oldukları için heykellerde kritik olabilecek
               her türlü harekete rölyeflerde kolaylıkla yer verilebilir. Örneğin rölyefte bir figüre yerden tamamen havalanmış his-
               si kazandırılabilir. Üçüncüsü de mimari için ideal bir unsur olma özelliğidir. Ekstra bir kaideye gerek duyulmadan
               yapıların portal, zemin, tavan ve diğer düz yüzeylerinde dekoratif ve anlatımsal işlevler görür.






                       Görsel 3.2 ve 3.3’ü  inceleyerek  görsellerin arasındaki farkları söyleyiniz.






















































                      Görsel 3.2: Sabah Zaferi, Daniel Chester French [Danyel   Görsel 3.3: Callipygian Venüsü (Kalipyan Venüsü),
                      Çestır Fırenç (1850-1931)], 1897, Washington D.C  1683-1686 Roma heykelinin kopyası, Napoli





             92
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100