Page 13 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 13

Kitabın Tanıtımı



                                       Bu  kitap  dört  üniteden  oluşmaktadır.
                             HEYKEL SANATINA GİRİŞ                                        1. Ünite
                                      Ünite giriş sayfasında ünitenin adı ile o
                                                                                            ?
                                      ünitede işlenecek bölüm ve kavramların
                             1. ÜNİTE  adları yer alır.                                     Heykel sanatının ne olduğunu,

                                                                                            Heykelde kullanılan araç-gereçlerin bilgisini,
                                                                                            Heykelde kompozisyon öge ve ilkelerini öğreneceksiniz.
                             HEYKEL
                            SANATINA
                             GİRİŞ                                                          Heykeli tanımlayıp diğer sanat dalları ile ilişkisini ve tarihsel sürecini açıklayarak, farklı kültürlerin
                                                                                            heykel ve uygulamalarındaki üslup ve anlayış farklılıklarını ayırt ederek, heykelde sanatsal niteli-
                                                                                            ğin ne olduğunu kavrayıp heykelin çevre ve mekânla ilişkisine dikkat ederek,
                                                       Ünite kapağının arkasında o ünite-   Heykelin biçimlendirme yöntem ve tekniklerini kavrayıp daha önce yapılmış örnekleri inceleyerek,
                                                                                            biçimlendirme yöntem ve tekniklerinde kullanılan malzeme ve araç-gereç seçimini ayırt ederek,
                                                                                            Heykelde kompozisyon öge ve ilkelerini kavrayıp tasarıma uygun estetik bir bütün oluşturabilme-
                                                      deki konularla ilgili ‘‘Neler Öğrenecek-  yi, biçimlendirilen formu plastik nitelikleri açısından analiz edebilmeyi öğreneceksiniz.
                    Plastik Form  12.1.1 Heykel Sanatı ve Tanımı  siniz?’’ ve ‘‘Nasıl Öğreneceksiniz?’’ bö-
                    Üslup  12.1.2 Heykelde Kullanılan Araç-Gereçler
                    Modelleme  12.1.3 Heykelde Kompozisyon Öge ve İlkeleri
                    Modül
                                                      lümleri yer alır.                         yararlanıldığını söyleyebilir misiniz?
                    Yontu                                                                  Hazırlık Çalışmaları
                                                                                           1. İki boyutlu bir çalışma yaparken derinlik etkisi verebilmek için hangi kompozisyon öge ve ilkelerinden
                                                                                           2. Üç boyutlu bir çalışmanın iki boyutlu bir çalışmadan ayrılan yönlerinin ne olduğunu söyleyebilir misiniz?
                                                                                          12
                                 11
                                       ‘‘İnceleme’’ bölümünde bireysel veya
                             HEYKEL SANATINA GİRİŞ
                                     grup olarak yapılan inceleme ve gözlemleri           1. Ünite
                  12.1.1.  Heykel Sanatı ve Tanımı
                       ʻʻSanatçı, görünüşlerin altındaki iç gerçekleri görür.ʼʼ              Etkinlik
                                                                                                                                             Aguste RODİN  içeren konular yer alır.  döneme ait çalışmalar olduğunu belirleyip"Nasıl bir yol izlenmeli?" bölümünü takip ederek ilerleyiniz.
                                                                                            Görsel 1.32, 1.33, 1.34, 1.35'de yer alan heykelleri yapıldıkları dönem açısından inceleyiniz. Hangi
                  Görsel 1.1 ve 1.2’de ışık-gölgenin verilişi nasıl sağlanmıştır? Açıklayınız.
                  İki boyut ve üç boyut arasındaki farklılıklar hakkında neler söyleyebilirsiniz?
                                                                                           Görsel 1.32: Mermer Heykel, MÖ 320, Metropalitan Müzesi,   Görsel 1.33: Gladyatör Ölüyor, Pierre Julien [Piyer Jülyen (1731-
                                                                                           New York  1804)], 1779, Louvre Müzesi, Paris
                                                                                           ..............................................................  .....................................................................
                                                  ‘‘Etkinlik’’ bölümünde, işlenen konuya
                                                uygun uygulama çalışmalarına yer verilir.
                                                                                           Görsel 1.34: Kral ve Kraliçe, Henry Moore, 1952, Tate   Görsel 1.35: Çömelmiş adam, Antony Gormley [Antoni Gormliy
                  Görsel 1.1: İsimsiz, Efrain Malo [Efran Malo (1987)], 2017,   Görsel 1.2: İsimsiz, Javier Marine [Javyer Marin (1962)], 2016,   Müzesi, Londra  (1950)], Londra
                  Meksika  Meksika
                                                                                           ..............................................................  .....................................................................
                                                                                           Nasıl bir yol izlenmeli?
                                                                                           1. Görsellerde yer alan eserleri yapıldıkları dönemin özelliklerine göre inceleyiniz.
                                                                                           2. Eserlerin ait oldukları dönemlerin adlarını görsellerin altlarında yer alan boşluklara yazınız.
                                                                                           3. Elde ettiğiniz bilgiler ile sınıf ortamında sunum yapınız.
                                 13
                                                                                          28
                                       ‘‘Bunları Biliyor muydunuz?’’ bölümünde
                            HEYKEL SANATINA GİRİŞ                                                        BÜST
                                     konularla ilişkili dikkat çekici bilgi ve gör-       Epoksi: Termosetler grubundan yapıştırıcı bir kimyasal reçinedir. Suya, aside ve alkaliye direnci çok iyidir. Çok
                                                                                          yüksek çözünürlük gerektiren küçük parçalar dökmek için seçilir.
                                                                                          Polyester: Büyük dökümler için iyi bir seçimdir. Epoksiler veya üretanlardan daha ucuzdur. Mermer gibi taş toz-
                                                                                          etken maddeler son derece yanıcı ve hatta patlayıcıdır. Uygulama yapılan yerin havalandırması olmalıdır. Maske
                                                                                          kullanımı, polyesterin içerisinde bulunan zararlı maddelerin solunmasını engeller. Kullanma sırasında eldiven ve
                  Heykel sanatında oyma, biçimleme, inşa, birleştirme, döküm ve patine gibi teknikler yer alır.  larını dolgu malzemesi olarak kullanan bir tekniktir. Polyester malzeme asla evde kullanılmamalıdır. İçerisindeki
                                                                                          Nötr Silikon: Nötr silikon inşaatlarda, yapılarda ve binalarda geniş bir kullanım alanına sahiptir. Ürün sahip oldu-
                  Eksiltme (Yontma): Taş, ağaç, mermer gibi tek parça bir kütlenin istenen düzen içinde şekillendirilmesi işle-  seller yer alır.  önlük kullanılmalıdır.
                  midir.                                                                  ğu yüksek performanstan ve sızdırmazlık kalitesinden dolayı çok tercih edilmektedir.
                  Modelleme (Biçimleme): Şekillendirilebilir heykel malzemelerinin (bal mumu, kil ve alçı) elle ya da çeşitli   Cam ve Ağaç Silikonu: Parçaları birleştirmek için kullanılabileceği gibi deforme olmuş alanları doldurmak için de
                  aletlerle biçimlendirilmesi işlemidir.                                  kullanılmaktadır.
                  Birleştirme (Yapılandırma/ İnşa): Önceden şekillendirilmiş sac, kumaş, deri, kalas, cam, ip, metal vb. malze-  Tutkal: Tutkal hayvanların kemik, deri gibi bol miktarda jelatin türü protein içeren kısımlarından hidroliz yoluyla
                  me ve parçaların usulüne uygun olarak biraraya getirilmesidir.          elde edilir. Tutkal suda çözündüğü vakit sıvı hâle gelir ve sürüldüğü iki yüzey de kuruyarak moleküller arası kohez-
                  Döküm (Yerine Geçme): Kil, bal mumu, alçı gibi ara malzeme ile yapılan heykellerin çeşitli döküm teknikleri   yon (çekim gücü) kuvvetine benzer bir kuvvetle birbirine yapışır kalır. Farklı karışımlarla biraraya getirilen tutkal
                  kullanılarak bronz gibi dayanıklı ve kalıcı malzemeyle dökülmesidir.    kalıp almada da kullanılabilmektedir.
                  Patine Etme: Bitmiş heykellere perdahlama, cilalama, boyama ve yaldızlama gibi uygulamaların yapılmasına   Pleksi, polyester, epoksi, cam, alçı gibi teknolojik ürünler çağdaş endüstriyel malzemelerdir. Bu malzemeleri kul-
                  denir.                                                                  lanmadan önce yapılacak işlemin modelleme çalışmasının yapılması gerçekleştirilmelidir. Yapılan modellemenin
                                                                                          ardından kalıp alınır. Modelden çoğaltma tekniğine uygun alçı, polyester ve silikon ile kalıp alınabilir (Görsel 2.57).
                 Heykel Sanatının Diğer Sanat Dalları ile Olan İlişkisi                    Kalıp alma belirli bir disiplin, bilgi birikimi, sabır ve planlama gerektirir. Kalıp alma uygulamasının başından
                                                                                          ürün oluşuncaya kadar geçen sürecin iyi planlanması gerekmektedir. Her malzemenin özelliklerini bilerek işe baş-
                  Heykel sanatının güzel sanatlar içerisindeki yerini mekân sanatının içinde tanımlamak doğrudur. Mekân sanat-  lamak önemlidir.
                 ları içerisinde mimarlık, resim ve heykel sanat dalları yer almaktadır. Güzellik anlayışının farklı disiplinler ve sanat-
                 sal anlatım biçimleri ile ele alındığı bu sanat dallarının en önemli özelliği mekâna bağımlı olmasıdır. Bir anlamda
                 da mekânsal düzenleme sanatlarıdır. Heykeli bu sanat dallarından ayıran en temel özellik ise heykelin üç boyutlu
                 plastik şekillendirmeye dayalı bir ifade biçimi oluşturmasıdır. Bu özelliği ile heykel bir hacim sanatı olduğu için
                 gerçek mekânda yer kaplar.
                  Heykel ile diğer görsel sanatlar arasında yakın ilişkiler bulunmaktadır. Heykel-mimari, heykel-seramik, heykel-
                 resim, heykel-endüstri tasarımı giderek birbirine yaklaşmaktadır.
                  Sanatın farklı alanları arasında karşılıklı etkileşim sürekli devam etmektedir. Geçmiş dönem uygarlıkları ince-
                 lendiğinde heykelin mimari alanda park-bahçe gibi alanları estetik olarak düzenleme isteğine, lahit ve mezarlarda
                 yaşam ve ölümü betimlediğine, sütunlarda taşıyıcı sistem olarak kullanıldığına tanık olmaktayız. Bu girift durum
                 insanoğlunun doğaya hâkim olma mücadelesinde aranabilir.
                  Demir, taş, mermer, ağaç gibi maddelere şekil vererek biçimlendirme, somut bir ifadeye dönüştürme uğraşısını
                 geçmiş dönem uygarlıklarının sanat disiplinleri arasındaki birlikteliğinde görmek mümkündür. Heykel bu yönü ile
                 mimariye yakın bir özellik gösterir (Görsel 1.6).
                                                                                          a Görsel 2.57: Polyester ile kalıp alma aşamaları  b  c
                                                  ‘‘Araştırma’’ bölümlerinde öğrencilerin
                                                bireysel veya grup olarak yapacağı araş-   1. Üç gruba ayrılarak alçı, polyester ve silikon malzemelerden birini seçiniz.
                                                                                           2. Araştırma yaparken grup içerisinde görev dağılımı yapınız.
                                                tırmaları kapsayan çalışmalar yer alır.    3. Arkadaşlarınızla saygı çerçervesinde bir çalışma ortamı oluşturmaya dikkat ediniz.
                                                                                           4. Seçtiğiniz malzeme hakkında bilgi toplayınız.
                                                                                           5. Malzemenin özelliklerine uygun kalıp alma yöntemlerini araştırınız.
                                                                                           6. Seçtiğiniz malzeme ile yapılmış örnek sanatçı çalışmalarını inceleyiniz.
                                                                                           7. Belirlediğiniz bir eserle ilgili sunum dosyası oluşturunuz.
                 Görsel 1.6: Erechtheion (Erıtin) Tapınağı, İÖ 406, Klasik Yunan Dönemi, Atina  8. Elde ettiğiniz bilgileri sınıf ortamında sununuz.
                                 17                                                                       101
                                       ‘‘Okuma Parçası’’ bölümünde o ünite-
                             HEYKEL SANATINA GİRİŞ                                                   HEYKEL SANATINA GİRİŞ
                  Klasik dönemde, Rönesans heykellerinde görülmeyen boşluk yavaş yavaş görülmeye başlanmıştır. 20. yy.a ka-
                  dar “boşluk” heykel için formu sarmalayan, onu kuşatan bir şey olmanın ötesine geçememiş, daha çok figürler   de yer alan konularla ilişkili kişi ve olay-  ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                  arasında kalan açıklıklar olarak değerlendirilmiştir. Ancak 20. yy. ile birlikte boşluğun heykel üzerindeki rolü farklı-
                  laşmaya, bütünü oluşturan kütle kadar önemli bir eleman olarak görülmeye başlanmıştır. Artık kütleler parçalana-  A) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcükleri yazınız.
                  bilmekte ve heykel, yalnızca kendisini çevreleyen boşluğu biçimleyen değil boşluğu da bir elemanı olarak kullanan
                  ve içine dâhil eden yeni bir varlık alanına kavuşmaya başlayacaktır.     1.  Heykel tarihsel süreç içinde .......................... bağlı gelişim göstermiştir.
                  20. yy. heykel sanatçıları Afrika ve Okyanus sanatının basit ve güçlü biçimlerinden etkilenmişlerdir. C. Brancusi
                  ve A. Rodin’in bu anlayış ile gerçekleştirdikleri heykelleri yalınlık, sadelik, basitlik içererek ve daha önce kimsenin   ların anlatıldığı bilgi ve görseller yer alır.  2.  Seramik ve mimari, çoğunlukla günlük hayatta ........................ olarak algılanırken heykel daha çok
                                                                                           ..................... yönü ile algılanır.
                  cesaret edemediği teknikleri uygulayarak 20. yy. heykel sanatının değişimini başlatmıştır.
                                                                                           3.  Heykelin ağırlığını ve yoğunluğunu gösteren ................... tek noktadan bakışın kırılması sonrasında bö-
                                                                                           lünme ye, parçalarına ayırılmaya başlamıştır.
                                                                                           4.  Soyut ve somut nesnelerin bir yapıda bütünü oluşturacak biçimde kompozisyon eleman ve ilkeleri kulla-
                                                                                           nılarak yerleştirilmesine ........... denir.
                  AUGUSTE RODİN
                  Avrupa sanatının köklü heykel geleneğini 19. yüzyılın romantizminden 20. yüz-  B) Aşağıda numaralar ile verilen görselleri harf ile verilen ifadelerle eşleştiriniz.
                  yıla ve Modern Çağ’ın büyük sanat serüvenine taşıyan François Auguste Rene Rodin
                  12 Kasım 1840’ta Paris’te doğmuştur (Görsel 1.46). Ailesi tarafından küçük yaşta de-
                  sen yeteneği fark edilir ve La Petite Ecole (Küçük Okul) adıyla bilinen desen okulu-  5.  Aşağıda sol sütunda numara ile verilen üç boyutlu çalışmaları sağ sütunda harf ile verilen sanat
                  na gönderilir. Orada heykeli keşfeden ve daha sonra Ecole des Beaux-Arts’a (Güzel   alanlarıyla eşleştiriniz. Eşleştirdiğiniz harfleri sol sütundaki numaraların yanındaki kutuların içine
                  Sanatlar Okulu) devam etmek isteyen sanatçının yaptığı üç başvurusu da reddedilir.   yazınız.
                  Yaşamını sürdürmek ve ailesine destek olmak amacıyla pek çok dekoratör ve süs-
                  lemecinin yanında çalışmaya başlayan Rodin, Louvre Müzesi’nde bir yandan antik
                  eserlerin desenlerini çizerken bir yandan da desen kurslarına devam eder.   Görsel 1.46 : Auguste Rodin
                  “Bir mermer blok aldım ve sadece bana gerekli
                  olmayan kısımları attım.” diyen Rodin, heykellerini
                  parçalara ayırıp her parça üzerinde ayrı ayrı çalışır,
                  birleştirir. Bir anatomi laboratuvarı gibi el, kol, kafa
                  parçaları ya da sadece tek bir gövde üzerinde çalışıp                    1
                  yeni  kompozisyonlarla  farklı  konularda  heykeller
                  yapar.  Heykellerini  yapmadan  önce  figürün  biçim                             A) Grafik
                  ve duruşunu tasarlayıp desen çizer, kararını verdiği
                  zaman, tasarımı kil veya alçı ile üç boyutlu hâle geti-                          B) Resim
                  rir (Görsel 1.47, 1.48). Rodin; taş heykellerinde figü-
                  rü ortaya çıkarmış, biçimlendirmeyi bitirmiş, fakat                              C) Seramik
                  alışılagelmiş  tamamlanmışlığı  sağlamamıştır.  Me-
                  sela kaş, göz gibi ayrıntıları genelde yok saymıştır.                            Ç) Mimari
                  Figür dışındaki formlarda ise taşın kendi dokusunu
                  bırakmış ya da malzemenin taş olduğunu vurgula-                                  D) Heykel
                  yan müdahalelerde bulunmuştur. Rodin öncesinde   Görsel 1.47: Suluboya Desen, Auguste Rodin, Morgan Kütüphane ve   2
                         Müzesi, New York
                  heykellerde detay, bitmişlik, kusursuzluk gibi kav-                              E) Rölyef
                  ramlar  vardır.  Rodin  ise  sunmak  istediği  kadarını   ‘‘Ölçme ve Değerlendirme’’ bölümün-
                  yontmuş  ya  da  biçimlendirmiştir.  Artık  heykelde
                  parçalama  başlamış,  bütün  yok  olmuş,  ifade  edil-                           F) Özgün baskı
                  mek  istenen  öne  çıkartılmıştır.  İzleyici,  anlatılmak
                  istenene odaklandırılmıştır. İlk defa malzemenin di-
                  linden faydalanılmaya başlanmıştır. Taş, kendi doku
                  ve  karakterinde  gerektiği  kadar  yontulmuştur.  An-  de o ünitede işlenen konularla ilgili genel
                  latmak istediğini anlatmış, gerisini biçimlendirme-
                  miştir.  Rodin,  heykel  sanatına  akademik  görüşten
                  kurtulma, süslemelerden arınma, anıtsallığın yerine
                  insancıllığın yeğlenmesi ve heykele insan duygu ve                       3
                  tutkularının  katılması  gibi  önemli  yenilikler  getir-
                  miştir.                       değerlendirme soruları yer alır.
                         Görsel 1.48: Danaidi, Auguste Rodin, 1889, Rodin Müzesi, Paris
                                 33
                                                                                                          67
             10
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18