Page 149 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 149
4. Ünite
Figüratif Çalışmanın Boyama ve Patine işlemleri
Dökümü yapılan orijinal çalışmanın rötuş ve temizlik işlemleri bitirilip boyamaya hazır hâle getirilmesiyle bir-
likte boya ve patine işlemlerinde kullanılacak araç-gereçlerin seçimine geçilir.
Uygulamanın son hâlinin izleyici üzerinde uyandıracağı etki, çalışmanın sergileneceği mekân ve ışık ile ilişkisi
göz önünde bulundurularak tasarlanır. Yapılan döküm her ne kadar alçı ile gerçekleştirilmiş olsa da uygulanacak
boya ve patine işlemleri sayesinde farklı bir malzeme etkisi oluşturabilmek mümkündür. Örneğin uygulama demir
veya bronzdan dökülmüş eski bir çalışma gibi görünsün isteniyor ise zemini koyu renk kurşuni boyalarla boya-
nıp kurumaya bırakılır. Zeminine koyu astar atılmış yüzeylerin yükseklik oluşturan çıkıntılarında istenilen metalik
boyalar kısmen fırça ya da sünger dokunuşlarıyla hareketlendirilir. Bu patine işlemi sırasında sert ve uyumsuz
etkilerden uzak durulmalı, katmanlar arasında yumuşak geçişler yakalanarak uygulamaya oksitlenmiş bir görün-
tü kazandırılmalıdır. Tercih edilen boyama tekniğinin koşulları da müsait ise çalışmaya son aşamada mat vernik
uygulaması yapılabilir (Görsel 4.18).
a b c
Görsel 4.18: Boya ve patine işlemleri
Tarihsel Süreçte Heykelde Figürün Kullanımı
İnsanın kendi bedenini bir nesne olarak görme eğilimi ilk
insana kadar uzanan geniş bir tarihsel süreci kapsamaktadır.
Bu nedenle sözü edilen tarihsel süreçte insan figürünün hey-
kel sanatında kullanımı, doğayla bütünleşebilme, yakınlık
kurma, doğaya hükmetmek ve kotrol etmek biçiminde ol-
muştur.
Sanat, tarih boyunca uygarlıkların yaşantı biçimlerine
uygun gelişme gösterirken bir dönemin kendine özgü üslup
özelliklerini yansıtan sanat yapıtları, bulundukları çağın deği-
şen gerçeklik anlayışlarının önemli göstergeleri olmuşlardır.
Bu nitelikleri ile kültür tarihine ışık tutan bu yapıtlar, aynı za-
manda uygarlıkların mitoloji, din, tarih, siyaset, matematik,
felsefe, mimari, astronomi gibi alanlardaki kültürel birikim-
lerini bu güne taşıyan en kalıcı ve gerçek belgeleri olmuştur
(Görsel 4.19). Üretimleri ilk insan topluluklarının ortaya çıkışı
kadar eskilere uzayan bu yapıtlar, zengin anlatım dilleri ve
üstün özellikleri ile günümüz insanını bile şaşırtacak nitelik-
lere sahiptir.
Bir iletişim ifadesi sunması açısından doğanın en tanıdık
ve işlevsel biçimi insan figürüdür. Bu nedenle her dönemde
sanat eğitiminin bir parçası olmaya devam etmiştir.
Görsel 4.19: Peygamber Geremia, Donatello, 1423,
Metropolitan Katedrali, İtalya
146