Page 154 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 154

HEYKEL UYGULAMALARI



































                   Görsel 4.25: At Üstünde Adam, Fernando Botero [Fernan-  Görsel 4.26: Kederli, Franz Metzner [Fıranz Metznır
                   do Botero (1932)], 1992, Medellin, Kolombiya  (1870-1919)], 1913, Orsay Müzesi, Paris






















                   Görsel 4.27: Torso, Jacob Epstein [Cakop Epsitayn   Görsel 4.28: Métamorphose II, Pablo Picasso,1928,
                   (1880-1959)], 1915, Van Gogh Müzesi, Amsterdam,   Paris, Fransa
                   Hollanda
               Uygulanan çalışmada fiziki yapı deforme edilerek abartılmış (Görsel 4.25) ya da sadeleştirilerek ayrıntılardan
            arındırılmış olabilir (Görsel 4.26). Form tanıdık faklı bir şeye dönüşmüş gibi görünebilir (Görsel 4.27) hatta yeni bir
            form izlenimi de oluşturabilir (Görsel 4.28). Fakat hangi soyutlama yöntemi kullanılırsa kullanılsın estetik ilkeleri
            gözeten belli bir düzene ve geometrik bir kurguya sahip olmalıdır. Formun rastlantı ya da tesadüfler sonucu ortaya
            çıkması beklenemez.
               Soyut uygulamalarda, somut çalışmalarda da olduğu gibi üç boyutlu cisimler arasında benzerlikler aranırken
            zıtlık ve egemenlikler karşılaştırılıp boyutların oranları birbiriyle kıyaslanır. Doku ya da birim oluştururken tekrar
            ve zıtlıklar arasında denge yakalanarak bütünlük oluşturulur.
               Kişi yaptığı çalışmayla ilgili biçim, doku, ışık, birim vb. elemanların oluşturduğu zıtlıkların bütünlük ve uyumu-
            nu açıklayabilmelidir. Ayrıca izleyici, yapılan bu uygulamanın oran, hareket, ritim, denge vb. ilkelere bağlı kalına-
            rak oluşturulduğu ayrımına varabilmelidir. Bütün bu unsurlara diğer üç boyutlu çalışmalarda olduğu gibi tasarım
            aşamasında çözüm aranmalı ve çalışma tasarım belirlendikten sonra plastik forma dönüştürülmelidir.
               Heykellerin doğanın tasvirinden kurtulup form denemelerine dönüşmesiyle oluşturulan yeni biçim, figürde de
            soyutlamaya yönelişin bir göstergesi olmuştur. Sanatçı, çalışmalarında insan figürlerinin biçimini bozarken onu
            sınırlarının dışına çıkarmakta ve aynı zamanda onun dışında var olan şeylerle arasında birtakım yakınlıklar bu-
            lunduğunu göstermektedir. Alışılagelmişe tepki olarak ortaya çıkan bu durum, bilinçli olarak anatomik bilgileri bir
            kenara bırakıp sanatçının figüre yüklediği anlama bürünmesine sebep olur.





                                                                                                         151
   149   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159